3FM lanceert Festival App

Vrijdag is de nieuwe editie van EB Live, de op de live evenementen gerichte editie van Entertainment Business, verschenen. Ik schreef mee aan de specials over catering, rigging en connected events en deed een interview over de 3FM Festival App. Dat lees je hier onder.

3FM Festival App als communicatiemiddel voor zender, festivals en doelgroep

De komende editie van Paaspop vindt de officiële lancering plaats van de 3FM Festival App. De app moet voor de gebruikers gaan fungeren als een digitale schoenendoos vol muzikale herinneringen, terwijl het voor 3FM en de festivals een uitstekend communicatiemiddel met de achterban is.

EBLE2015maart3FM is als zender voor veel luisteraars synoniem met livemuziek in het segment pop, rock en alternative. De zender is al meer dan tien jaar op vrijwel alle grote festivals aanwezig, is onder de noemer ‘3FM presents’ jaarlijks bij zeker 50 concerten een mediapartner, en besteedt ook in de reguliere uitzendingen veel aandacht aan livemuziek.

“Het zit in ons DNA”, stelt Kris Sloot, manager online bij 3FM en programmaleider NPO Radio 6. “De diskjockeys gaan ook naar concerten in hun privétijd, we zijn benieuwd wat er speelt en hoe het was, en laten in de uitzendingen vaak luisteraars verslag doen van hun festival- of concertervaring. Vanuit de gedachte dat het aantal festivalbezoeken in Nederland blijft toenemen en dat daar de 3FM-luisteraars rondlopen, had 3FM de behoefte hier nog meer mee te doen.”

Digitale schoenendoos
Sloot haalt de cijfers van respons.nl aan die tot 2013 lopen. Hieruit blijkt dat het aantal festivals de tien voorafgaande jaren met bijna 30 procent is gegroeid, tot ruim 21 miljoen bezoeken, die in 2013 zijn gebracht aan meer dan 700 festivals met een capaciteit van 3000 of meer. “Wij zitten met de collega’s onderling regelmatig te sparren over het mooiste concert- of festivalmoment. Wat we merkten is dat zeker in de digitale wereld van nu de boel heel vluchtig is geworden. Voor mij persoonlijk geldt dat ik concertkaartjes en festivalbandjes in een schoenendoos bewaarde en daarmee tastbare herinneringen had aan de evenementen waar ik was geweest. Tegenwoordig zijn het printjes of QR-codes. Het tastbare is ervan af en dat idee vormde de basis voor de app die we hebben ontwikkeld. Het moet voor de gebruiker een blijvende herinnering aan zijn festivalbezoeken worden, een digitale schoenendoos.”

Bezoekers volgen
Er is in samenwerking met Giglocker een aantal jaar geleden op Lowlands al gestart met een test op dit gebied. “Dat was nog te vroeg”, aldus Sloot. “Het was zijn tijd net wat te ver vooruit en had als grootste manco’s dat het bereik van je telefoon op festivals te wensen over liet en dat het publiek actief dingen moest gaan invoeren. In samenwerking met Vincent Lindenboom van CZAR zijn we op het idee van een festivaldagboek gekomen, waarbij de gebruiker via GPS over het terrein gevolgd wordt. Zo hoeft hij niets te doen en krijgt hij op basis van de plattegrond van het terrein en het blokkenschema na afloop een overzicht van welke artiesten hij heeft gezien, maar ook hoe lang hij in de rij heeft gestaan bij de wc of voor een drankje. Op basis van de route van die gebruiker, wordt het festivaldagboek na de pilot ingevuld met tracks die onder meer afspeelbaar zijn via Spotify, aangevuld met foto’s en filmpjes van de gebruiker, maar ook met beschikbare content van 3FM, zoals opnames van optredens die zijn bezocht of interviews met bands.”

Meerwaarde
Doel van de app is exact hetzelfde als met de eerder al ontwikkelde 3FM App, die het mogelijk maakt om rechtstreeks de interactie met de luisteraars te hebben en hen vast te houden. Wilbert Mutsaers, zendermanager van 3FM, NPO Radio 6 en FunX: “Dat de jeugd naar de radio luistert, is niet zo vanzelfsprekend meer. Je moet als 3FM dus meerwaarde bieden, het publiek meer dan ooit betrekken. Radio is van oorsprong een zendend medium, maar inmiddels is het volledig tweerichtingsverkeer dat betrokkenheid creëert. Wil je een jonge doelgroep bereiken, dan werkt sms niet. We hebben kort geëxperimenteerd met WhatsApp, maar daar kwamen dusdanig veel berichtjes op binnen dat de boel binnen de kortste keren geblokkeerd werd. We stonden voor de keus: contact met WhatsApp opnemen, of het zelf gaan doen. Dat is de basis van de 3FM App, die we nu ook hebben uitgerold richting de andere NPO-zenders. De 3FM Festival App is een plug-in binnen de 3FM App en eveneens een middel om actief met de doelgroep te communiceren, door hen te bereiken op de plek waar zij én wij graag komen: festivals.”

Verbintenis
Concrete doelen met betrekking tot het aantal gebruikers zijn bewust nog niet gesteld. Sloot zegt dat het komende jaar hoe dan ook een periode wordt van testen en uitzoeken waar de gebruikers behoefte aan hebben. “Pas als de app écht af is, kunnen we er doelen aan gaan hangen. We willen in elk geval enerzijds nieuwe aanwas door app-installs, anderzijds users langer vasthouden, en ook een service bieden aan festivals. Als je als festival, op basis van geschiktheid, meedoet in de 3FM Festival App, krijg je inzicht in de data en traffic van je bezoekers op het terrein en bij de betreffende venues. Online en op zender wordt vooraf en na je festival aandacht besteed, doordat de user generated content door 3FM gebruikt wordt op redactioneel niveau. Paaspop is een startpunt van een jaar van het gebruik testen, zien hoe het publiek reageert. Zoiets moet zich in de loop der tijd gaan vormen. Een goed voorbeeld is hoe we bezoekers opriepen via de 3FM App verslag te doen van concerten. Dat werd niet zo goed begrepen, de term ‘verslag doen’ was te diffuus. Bij de ‘3FM presents’-concerten vragen we het publiek nu om concertselfies, we activeren mensen onder meer via de led-wall van de Ziggo Dome. Dat werkt wel goed en dan heb je die verbintenis met de gebruikers. De 3FM Festival App moet eenzelfde functie gaan krijgen.”

Automatische link
Dat vergt ook een en ander van de dj’s en hun producers als zij live vanuit een festival uitzenden. Mutsaers: “Ze gaan meer en meer crossmediaal werken. In feite is de app niets meer dan een hub, waarop user generated content binnenkomt, en die content kan 3FM dan weer doorzetten naar Facebook, Twitter, de livestreams op internet of televisie. Het mooie is, en dat zien we met concertselfies nu ook gebeuren, dat we als platform op deze manier ook aanwezig zijn op podia waar we niet live uitzenden.” Sloot geeft aan dat 3FM met concertselfies steeds vaker een automatische link tussen 3FM en livemuziek maakt, en er nu ook veel van dergelijke selfies binnenkomen van concerten waar 3FM niet bij is, van kleinschalige optredens in lokale kroegen, tot grotere shows. “We zouden graag zien dat de 3FM Festival App eenzelfde effect gaat genereren. Dat kan op Lowlands in een tent zijn waar normaliter geen live-uitzendingen zijn, maar ook op een festival waar 3FM niet aanwezig is. Bij interesse kunnen festivals zich melden. Als zij binnen het 3FM-profiel passen, kunnen ze in de app worden opgenomen. We vragen van hen een blokkenschema en een plattegrond van het terrein. Op die manier krijgen wij als 3FM een nog breder draagvlak.”

Dialoog
Begin dit jaar heeft Kris Sloot de 3FM App gepresenteerd op Eurosonic Noorderslag. Dat heeft tot goede reacties vanuit de festivalwereld geleid, en in de interesse van partijen die willen aanhaken. 3FM staat daar voor open, maar wil eerst zelf ervaring opdoen in de pilot. “Het komende jaar gaat een continu ontwikkelproces worden, en gaandeweg kijken we wat logisch is en waar samenwerkingen mogelijk zijn.” Mutsaers: “Intussen blijven we heel goed luisteren naar onze achterban. We hebben onlangs een panel samengesteld van luisteraars waar we ideeën tegenaan houden. Zien hoe men reageert, de dialoog aangaan. Vergelijkbaar met de manier waarop nieuwe muziek wordt getest. Het liep storm met de aanmeldingen en het zat direct vol, wat tot teleurgestelde reacties leidde bij mensen die buiten de boot vielen. Het toont aan dat 3FM een merk is waar mensen graag bij willen horen en dat onze fanbase supergemotiveerd is om die connectie met ons te maken. De 3FM Festival App is bij uitstek een middel om op een leuke manier, waar iedereen iets aan heeft, die dialoog aan te gaan.”

[Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in de maart 2015 editie van EB Live]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *