De erfenis van Sensation

Vandaag wordt in de Amsterdam ArenA Sensation: The Legacy neergezet, een eenmalige ‘best of’ editie van het ID&T dancefestival, ter ere van het 15-jarig jubileum. Voor Entertainment Business sprak ik Eric Keijer van ID&T over het fenomeen dat inmiddels wereldwijd een begrip is.

De erfenis van 15 jaar Sensation

Op 4 juli viert ID&T dat Sensation de vijftiende editie beleeft. Onder de vlag Sensation: The Legacy wordt een eenmalige jubileumshow samengesteld, waarbinnen de meest iconische momenten van de afgelopen vijftien jaar nog eenmaal de revue passeren. Eric Keijer, Event Director bij Sensation International BV, kijkt met trots terug op die vijftien jaar en ziet in het inmiddels wereldwijd uitgerolde evenement als een van de A-merken binnen de internationale dancefeesten.

Sensation heeft altijd een baanbrekend karakter gehad. Toen ID&T vijftien jaar geleden een groots dancefeest in de Amsterdam ArenA aankondigde, dacht iedereen dat ze gek geworden waren. Hoewel niet uitverkocht (de enige niet-uitverkochte editie) trok het wel alle aandacht in de media én van de mensen die er niet bij waren geweest. Zo gold Sensation na één editie al als een concept dat de dancewereld had veranderd. “Als je de shows zoals we die nu neerzetten vergelijkt met die eerste editie, dan zijn we echt onvoorstelbaar veel stappen verder”, zo stelt Keijer. “Destijds was het gewoon een kick om een stadionshow neer te zetten, ongekend voor die tijd. Maar met het podium nog langs de kant van het stadion in plaats van een center stage en zonder dress code of vastomlijnd thema, valt die eerste Sensation editie in niets behalve de naam te vergelijken met de producties waarmee we nu de wereld over gaan.”

Wit
Luttele maanden na de eerste editie sloeg het noodlot toe. Miles Stutterheim, broer van ID&T-directeur Duncan Stutterheim en mede-oprichter van deze organisatie, kwam bij een auto-ongeluk om het leven. Zijn uitvaart was volledig in het wit uitgevoerd vanwege het gedachtegoed het leven te vieren. Als een eerbetoon aan Miles werd in 2001 de, tweede Sensation, de eerste editie waarbij de volledig witte dress code werd gehanteerd. “Voor mij persoonlijk, maar voor iedereen in de organisatie denk ik wel, een van de meest emotionele hoogtepunten uit de geschiedenis van Sensation”, aldus Keijer. “Voor het eerst zo’n volledig witte ArenA zien, 40.000 man, helemaal uitverkocht. Het overgrote deel van de bezoekers had zich aan die dress code gehouden. Een prachtig moment en dat was de start van Sensation in het wit, de unieke samenstelling zoals we die nu nog steeds kennen. Inmiddels zijn we de hele wereld over gereisd. Nog steeds blijft het iedere keer weer een fantastisch gezicht overigens, het went nooit helemaal.”

Er worden wereldwijd heel veel Sensations niet door ons georganiseerd

Verlanglijstje
In 2002 koos ID&T heel duidelijk voor twee events onder de Sensation-vlag. De originele Sensation ging in die periode onder de noemer Sensation White vooral richting trance. Sensation Black (later gewoon Black), werd een week na Sensation White in de ArenA georganiseerd en was een event voor de hardere genres. Dat laatste concept is, ondanks dat het ook uitverkocht, inmiddels niet verder ontwikkeld. Dit onder meer omdat er al hardstyle events als Defqon.1 zijn voor die doelgroep. Deze worden georganiseerd door het in 2007 met ID&T gefuseerde Q-dance. De laatste Black-editie vond in 2012 plaats in België. Sensation (zonder de toevoeging White) is als concept wel verder uitgerold en sinds 2005 vinden ook internationale edities plaats. Eerst in 2005 naar België en Duitsland, in 2006 kwam Polen er bij, in 2007 Tsjechië en sindsdien is de bal goed aan het rollen en heeft Sensation vrijwel alle continenten ruimschoots bestreken. Keijer: “We hadden eigenlijk nog slechts één stad op ons verlanglijstje staan en dat is Tokyo. Daar hebben we toevallig net de contracten gesloten, op 10 oktober van dit jaar organiseren we Sensation in Japan.”

Afstand en reistijd
Om al die continenten te kunnen bedienen, heeft ID&T een aantal shows die de wereld over reizen en daar kunnen ze op deze manier jaren mee voort. Een Sensation-show als Ocean Of White debuteerde in 2008 in Amsterdam en deze wordt dit jaar omgetoverd tot een bijzondere outdoor editie in Dubai. Wicked Wonderland uit 2009 heeft 12 juni nog in het Olympic Stadium in Moscow gestaan, en zo reizen (of reisden) ook thema’s als Into The Wild, Source Of Light, Wicked Wonderland en Innerspace jarenlang de globe over. Keijer: “Logistiek een flinke klus en in feite een kwestie van heel goed plannen en efficiënt met je materialen omgaan. Dat materiaal hebben we wereldwijd op diverse punten opgeslagen en vanuit daar bedienen we de diverse regio’s. Hierbij kijken we dus heel goed welke show we op een bepaald deel van de wereld meerdere keren weg kunnen zetten in verschillende landen. Sensation is een enorm succesvol concept, maar helaas kunnen we nog niet – zoals een band als U2 dat wel kan – meerdere identieke stages aanschaffen. Zodoende moet er altijd rekening worden gehouden met afstanden en reistijd van die shows. Voor onze vijftiende editie, zoals deze 4 juli in de Amsterdam Arena plaatsvindt, halen we de beste elementen uit voorgaande shows en voegen dit samen tot één grootse nieuwe show. We kiezen voor de overtreffende trap. Dat heeft een impact op het volledige productietraject wereldwijd. Hiervoor moeten we namelijk gezichtsbepalende elementen van reizende shows terughalen naar Nederland. Dat betekent dat alles wereldwijd een paar weken stil ligt, zodat we in Amsterdam Sensation: The Legacy kunnen neerzetten.”

sensation01
Poster voor Sensation: The Legacy

Adempauze
De vijftiende verjaardag van Sensation is er eentje die alleen in Amsterdam wordt gevierd en die vervolgens niet de wereld meer over gaat. Al is de show voor iedereen die er niet bij kan wereldwijd te volgen via Beatport en Sensation.com. De ‘best of’ editie is een bewuste keus om even een relatieve adempauze te nemen, zo stelt Keijer. Het moment is er goed voor. “We hadden toen de eerste Sensation in 2000 plaatsvond nooit kunnen denken dat het zo groots zou worden. We hadden absoluut de ambitie om iets heel bijzonders neer te zetten, maar Sensation heeft ook onze eigen verwachtingen overtroffen. Deze vijftiende verjaardag vinden we daarom enorm bijzonder. Het feit dat Duncan Stutterheim zich dit jaar terugtrekt maakt de timing om terug te blikken op vijftien jaar Sensation ook perfect. Niet dat we daar tijdens Sensation: The Legacy heel uitgebreid bij stil gaan staan. De bezoekers hebben daar geen enkele boodschap aan. Voor ons als team is het echter mooi. Daarnaast is er ook het logistieke stuk. We hebben op dit moment een aantal Sensation shows op tour en daarmee kunnen we nog even vooruit. Een volledig nieuw concept daar weer naast zetten, is voor nu geen logische keuze, het zou nog niet rendabel zijn als we weer een dure productie op tour sturen op het moment dat de levensduur van de andere producties nog niet voorbij is. Uiteraard wordt voor 2016 wel weer een nieuw thema bedacht, inclusief decor en show. Die gaat daarna gewoon de wereld weer over, omdat er dan weer ruimte komt doordat een andere op dat moment het rondje over de wereld volledig gemaakt heeft.”

Moeder der Sensations
Hoewel de basis in Amsterdam ligt, ziet men bij ID&T het concept niet als typisch Nederlands. “Het is een internationaal A-merk op het gebied van dancefeesten. Sensation is een instituut geworden, dat wereldwijd fans heeft en waar je als gemiddelde liefhebber op zijn minst een keer in je leven heen moet zijn geweest. De Nederlandse editie is overigens wel degene waar elke nieuwe productie start, voordat deze de wereld over gaat. Het is de ‘moeder’ van alle Sensations en het gekke is dat het aantal buitenlandse bezoekers dat naar Amsterdam komt om daar Sensation mee te maken is gegroeid sinds we Sensation ook in het buitenland neerzetten. Je zou verwachten dat men dan voor een editie dichter bij huis kiest, omdat het exact dezelfde productie is die we in Amsterdam neerzetten. Maar mensen willen schijnbaar ook ‘de wereldpremière’ meemaken. Gemiddeld reist zo’n 30 procent van de bezoekers voor de Amsterdamse editie van Sensation af naar uit Nederland. We verwelkomen hier bezoekers uit meer dan 75 landen. Daarvoor hoeven we internationaal niet actief aan marketing te doen, dat loopt puur via de aankondiging op Sensation.com. De toeristenbranche rond Amsterdam is hier uiteraard heel blij mee.”

Kopieëergedrag
Productioneel verlegt Sensation grenzen en die invloed is in diverse internationale producties terug te zien. Zo was in 2011 tijdens de Innerspace-show het door ID&T in samenwerking met Ampco Flashlight geproduceerde ‘ballendak’ een veelbesproken visueel element. Die set gaat nog steeds de wereld over en komt terug tijdens Sensation: The Legacy. Een soortgelijke visuele productie was eerder dit jaar in een volledig andere entertainmenttak, het Eurovisie Songfestival, ook terug te zien. “Het is natuurlijk fantastisch als je een element in je show hebt dat anderen inspireert om iets gelijksoortigs te doen. Al moet je ook eerlijk zijn en zeggen dat wij ook naar andere producties kijken ter inspiratie. Dat is alleen maar gezond. Zolang je het maar integreert in je concept en er iets eigens mee doet. Vervelend is het als je merkt dat partijen met jouw concept aan de haal willen gaan. Laat ik het zacht uitdrukken, er worden wereldwijd heel veel Sensations niet door ons georganiseerd. Maar die zijn kwalitatief echt niet te vergelijken met wat wij neerzetten. Omdat we tegenwoordig uitgaan van een concept dat een levensduur van meerdere jaren heeft, kunnen we kostentechnisch veel grootser uitpakken met het decorontwerp en de uitwerking van het thema. Partijen die eenmalig een kopie willen neerzetten, kunnen dat niveau niet halen omdat het niet rendabel is en daardoor zijn die producties steevast inferieur. Terwijl Sensation op het gebied van productie en aankleding een toonaangevend evenement is geworden de afgelopen 15 jaar.”

Verkeerde beroep
Het visuele is het onderscheidende element van Sensation, zo erkent Keijer. In een wereld waarin de gages tegelijk met de status van diskjockeys buitenproportionele vormen aannemen, blijft het programmabudget ondergeschikt aan de aankleding. “Het blijft een lastig speelveld en de bedragen die sommige diskjockeys vragen, plus de eisen die ze hebben, zijn op een kritieke grens beland. Enige tijd terug in Mexico was er een DJ die binnen Sensation zijn eigen licht en visuals wilde hebben, daar kunnen wij natuurlijk niet mee akkoord gaan. De show zoals wij deze hebben ontworpen blijft leidend. Enige tijd terug sprak ik voetballer Robin van Persie, die toch geen onaardig salaris heeft. Toen hij sommige bedragen hoorde, grapte hij dat hij het verkeerde beroep had gekozen. Dat vat het wel samen, denk ik. De kracht van Sensation blijft – hoewel we natúúrlijk de getalenteerde en toonaangevende DJ’s boeken – het concept. Zestig procent van het budget gaat daar naartoe. Dát is ons visitekaartje en daarmee onderscheidt Sensation zich al 15 jaar, wereldwijd. Daarop gaan we niet beknibbelen om zo een ruimer programmabudget te realiseren.”

[Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in de juli 2015 editie van EB Live, beeldmateriaal © ID&T]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *