EB: “Uitbreiding geeft WPP meer mogelijkheden”

Categories Portfolio

Vandaag is de nieuwe editie van Entertainment Business verschenen. Hiervoor interviewde ik onder meer Wim Pel Productions over hun bedrijf en Paul Solleveld van de NVPI over de toekomst van fysiek entertainmentproduct. Eerstgenoemd verhaal lees je hier.

“Uitbreiding geeft WPP meer mogelijkheden”

EB2014juni
EB juni 2014

Met de oplevering van een nieuwe bioscoopzaal annex filmmixage studio, breidt Wim Pel Productions (WPP) de komende periode verder uit. Het bedrijf dat al jaren geldt als een instituut op het gebied van nasynchronisatie, sounddesign en foley merkt dat de markt verandert en groeit door met die markt mee te bewegen. 

Het dienstenpakket dat wordt aangeboden door WPP is breed en focust zich op vrijwel het volledige audiospectrum wat betreft films en televisie. De audio postproduction studio is gespecialiseerd in nasynchronisatie voor film, tv en games, verzorgt voice-overs bij documentaires, commercials, luisterboeken en is in te zetten voor de volledige audionabewerking van een project, van mixage tot sounddesign en foley. “We konden de beschikking krijgen over het pand naast het onze en hebben daarin een hoogwaardige studio voor filmmixage en sceenings gerealiseerd in de vorm van een kleine bioscoopzaal”, aldus Jeroen Pel, die samen met Birgit Schoolmeesters de directie van het bedrijf vormt. “Het zaaltje is voorzien van twintig stoelen en maakt dat we met name die audionabewerking volledig in huis kunnen gaan verzorgen. De groei in oppervlakte, maakt dat we fysiek groeien, maar ook dat we als bedrijf een volgende stap kunnen maken.”

Continuïteit
Voor WPP betekent die volgende stap vooral dat de kwaliteit van de producties wordt gewaarborgd, terwijl er ook ruimte is om meer producties aan te kunnen. “Het is een beetje ‘de kip of het ei’ wat betreft de groei”, zo lacht Pel. “Komen er meer projecten onze kant op waardoor we moeten uitbreiden? Of breiden we uit en kunnen we daarom meer opdrachten aan? Het antwoord zal ergens in het midden liggen. Feit is wel dat groeien voor ons nooit een doel is. Nog steeds niet. Het is een middel om continuïteit te bewerkstelligen. Uitbreiding geeft ons bedrijf meer mogelijkheden om op de manier waarop wij graag werken een hoogwaardige kwaliteit aan audioproducties te kunnen leveren aan onze klanten.”

Efficiënt werk

Onder de clientèle van WPP vallen grote partijen als Nickelodeon, Disney, Warner en 20th Century Fox, maar ook omroepen en onafhankelijke filmmakers en –studio’s. Het veranderende landschap heeft op al die partijen zijn invloed, zo meldt Pel. Waardoor het werk toeneemt. “Dat lijkt positief. Is het in feite ook, natuurlijk”, zo benadrukt Pel. “Films draaien bijvoorbeeld nog slechts enkele weken in de bioscoop, waar dat in het verleden maanden en in het geval van heel succesvolle films bijna een jaar was. Dat betekent dus dat er meer films worden uitgebracht. Maar het maakt ook dat de tarieven onder druk staan. Daar moet je als bedrijf goed mee om kunnen gaan. Beknibbelen op de kwaliteit is iets wat wij nooit zullen doen, dus zal het uit efficiënt werken moeten komen en zo veel mogelijk in eigen huis kunnen doen is daar een stap toe.”

Naadloze aansluiting
Een andere groei komt uit producties uit eigen land, waarvoor WPP het volledige audionabewerkingtraject voor kan verzorgen. “Ook daar is het klimaat veranderd. Waar in het verleden op film geschoten werd en het maken van producties daardoor een dure bezigheid was, is het tegenwoordig met de digitale techniek een stuk makkelijker om financiering rond te krijgen en sneller en goedkoper te werken. Zo hebben wij bijvoorbeeld de volledige sounddesign en alle audio gedaan voor de Nijntje-film. Zulke filmproducties voor een relatief klein taalgebied zouden jaren terug nooit van de grond zijn gekomen. Een goed voorbeeld van hoe die filmmarkt verandert. Met name dergelijke producties daar willen wij ons als bedrijf meer op gaan richten en de uitbreiding die we nu aan het doen zijn, sluit daar naadloos op aan.”

Hecht team

WPP beschikt naast de nieuw opgeleverde uitbreiding over tien professionele geluidsstudio’s, een transfer-copy studio en twee DVD-studio’s, alle geluidsstudio’s zijn uitgerust met de nieuwste versie van Protools en ‘up to date’ hard- en software. Hierdoor kan WPP eindmixen leveren in alle gewenste formaten, van internetstreams tot 5.1 surround en op alle denkbare media. Het geavanceerde glasvezelnetwerk maakt dat in alle studio’s parallel aan één project gewerkt kan worden. Volgens Pel is los van de geleverde kwaliteit een van de grote krachten van het bedrijf dat het al decennia als een echt familiebedrijf opereert. “Die uitstraling die we hebben, wordt gewaardeerd door onze cliënten. Korte lijnen en een persoonlijke, professionele benadering, waarbij we gericht samenwerken en meedenken. We zijn de afgelopen periode gegroeid naar 25 medewerkers. We zijn een heel hecht team dat gezamenlijk de schouders onder een project zet. Nieuwe medewerkers moeten heel goed in het team passen. Dat betekent dat we selectief zijn en niet zomaar mensen aannemen als we uitbreiden. Ook hier weer staat de continuïteit voorop. Continuïteit van de projecten en continuïteit van ons bedrijf.”

[Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in de juni 2014 editie van Entertainment Business | Foto © WPP]

Lees hier het volledige nummer:

Edgar Kruize is freelance tekstschrijver en journalist. Gespecialiseerd in (live) entertainment, muziek en film en daarnaast in teksten voor de zorgsector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *