EB: Record Store Day 2015

Categories Portfolio, Reportage

De vinylhype enerzijds en anderzijds de grote drommen mensen die alleen maar gratis bandjes willen zien, maken Record Store Day steeds minder leuk. Echter, het festijn dat vandaag weer plaatsvond blijft zijn aantrekkingskracht op me houden. Voor Entertainment Business sprak ik Stephan van Peursem, coördinator van Record Store Day, over de dag.

Loopt het storm wat betreft de bestellingen van Record Store Day exclusives?
“Zeker, we zijn momenteel alle bestellingen aan het inventariseren en aan het doorvoeren. Wat we opmerken is dat de verschillen tussen welke releases er per winkel besteld worden dit jaar erg groot zijn. De 7” single van Ryan Adams is een populaire titel, maar verder loopt het enorm uiteen. We zien bijvoorbeeld een winkel veel Johnny Halliday bestellen, die zullen daar hun doelgroep voor hebben. Elders zijn weer andere titels in trek.”

Zijn er nog titels die een probleem gaan opleveren door te veel vraag?
“Zoals het er nu naar uitziet niet, juist door de genoemde verschillen in bestellingen. Maar uiteindelijk moet in de week voor Record Store Day gaan blijken of we ook écht alles geleverd krijgen. Vorig jaar bijvoorbeeld was de R.E.M.-set erg gewild en toen bleek in de laatste week dat Nederland hier maar tien stuks van kreeg in plaats van de geplande 100. Die verdeel je dan zo netjes mogelijk over de bestellende winkels.”

Net als vorig jaar sponsort Crosley, hetgeen op sociale media tot verontwaardigde reacties van vinylpuristen leidde. Hoe ga je daar mee om?
“We proberen vooral uit te leggen dat de platenspelers van Crosley een lifestyleproduct zijn en geen high-end apparatuur. Crosley pretendeert dat natuurlijk ook helemaal niet te zijn. Crosley platenspelers zijn de afgelopen jaren voor veel mensen een instap geweest richting vinylliefhebberij en hebben daarin dus hun waarde. Voor ons is het ook een link die snel gemaakt is vanwege de connectie met de in Nederland gevestigde distributeur en een Record Store Day kan niet zonder sponsor. We zijn een stichting zonder winstoogmerk en maken kosten aan winkelaankleding, tasjes die worden weggegeven et cetera. Dit kan door sponsoring worden gerealiseerd. Uiteraard zijn we ook altijd op zoek naar meer sponsorende partijen.”

Wat zijn de instores die dit jaar het meest bijzonder worden?
“Dat is nog lastig te zeggen, we zijn heel blij vooral met de diversiteit. Van een buitenlandse act als Jonathan Jeremiah tot een klassieke artiest als Lavinia Meijer. Waar wij heel trots op zijn is dat er een aantal artiesten meedoen, bijvoorbeeld een Mister and Mississippi, die al veel groter zijn dan toen ze voor het eerst meededen maar nu gewoon uit liefde voor de platenwinkel weer van de partij is.”

Bovenstaand artikel stond in de april 2015 editie van vakblad Entertainment Business. Zelf stond ik om 09:00 uur klaar bij Platenhuis ’t Oor in Almere om door de bakken te struinen. Mijn score vandaag:
EKNL-RSD2015-score

Edgar Kruize is freelance tekstschrijver en journalist. Gespecialiseerd in (live) entertainment, muziek en film en daarnaast in teksten voor de zorgsector.

1 thought on “EB: Record Store Day 2015

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *