TV Krant: The Wolf Of Wall Street

Categories Portfolio, Recensie

Deze week in omroepblad TV Krant mijn recensie van The Wolf Of Wall Street, de nieuwe film van regisseur Martin Scorsese.

Geld maakt gelukkig. Gelukkig is geld te maken. Dat lijkt de boodschap van The Wolf Of Wall Street. Deze op ware gebeurtenissen gebaseerde film van grootmeester Martin Scorsese gaat bijna kopje onder in alle getoonde decadentie en overdaad.

“Ik heb het verlangen veel films te maken, maar op dit moment ben ik 71 en ik zal maar aan een paar toekomen.” Martin Scorsese liet er onlangs op het Marrakech Film Festival weinig misverstanden over bestaan. Hij wordt een dagje ouder en het regisseurswerk gaat hem steeds moeilijker af. “Ik mis de tijd waarin ik experimenteren leuk vond en verschillende soorten films wilde maken”, zei hij verder. Ook gaf hij toe dat het Leonardo DiCaprio is die hem er al een film of wat doorheen sleept. Als één project deze uitspraken van Scorsese kracht bijzet, is het The Wolf Of Wall Street, de vijfde film van Scorsese waarin DiCaprio de hoofdrol vertolkt.

Beruchte speler
The Wolf Of Wall Street is gebaseerd op het levensverhaal van aandelenhandelaar Jordan Belfort, zoals beschreven in twee autobiografieën. Belfort is het prototype selfmade man, zo eentje die zonder ook maar met zijn ogen te blinken mensen die toch al weinig te besteden hebben zover krijgt om al hun spaargeld aan hem te geven. Die truc leert hij aan een steeds groter wordende groep handelaren die hij voor zich heeft werken en zodoende wordt hij met zijn bedrijf Stratton Oakmont in no-time een beruchte speler binnen het Amerikaanse financiële wereldje. Natuurlijk is het allemaal niet helemaal legaal wat hij flikt, maar zolang het geld blijft binnenstromen, is er niemand die klaagt. Behalve natuurlijk de Amerikaanse belastingdienst, die hem op de hielen zit.

Dwergwerpen
Scorsese focust zich in zijn verfilming van Belforts leven vooral op de excessen die diens opmars op het Wall Street van de jaren tachtig en negentig met zich meebrengt. Hoe succesvoller zijn bedrijf wordt, des te extravaganter de uitspattingen; op bedrijfsfeestjes, in zijn privéleven en in vliegtuigen. Hoeren, drugs, zwart geld, dwergen om mee te gooien, het kan niet op. Het wordt in vol ornaat in beeld gebracht. En nogmaals. En nogmaals. Hoewel enkele scènes ontegenzeggelijk amusant zijn, tuur je tijdens de drie uur durende zit regelmatig op je horloge om te zien hoe lang het allemaal nog duurt.

Basis voor de crisis
DiCaprio stort zich vol enthousiasme op de rol van Belfort. Hoewel hij met zijn 39 jaar zichtbaar te oud is om voor een begin twintiger door te gaan, pakt hij de kijker volledig in. Niet in het minst omdat hij zich meer dan eens buiten de scènes plaatst en het woord rechtstreeks tot de toeschouwers richt. Bijroltechnisch zit het ook wel goed. Matthew McConaughey heeft een korte maar memorabele rol als Wall Street-gladjakker. Voor de oplettende kijkers legt hij tussen neus en lippen door heel goed uit waar de basis ligt voor de wereldwijde crisis. Jonah Hill schmiert er prachtig op los als Belforts zakenpartner (en uiteindelijke achilleshiel) Donnie Azoff en Joanna Lumley is gewoon heerlijk Joanna Lumley. Verder heb je in de enorme ensemble cast onder meer Rob Reiner, Jon Favreau, Jean Dujardin en Kyle Chandler. Allen spelen – net als de eerder genoemde namen – karikaturen. Daardoor is het moeilijk om sympathie te hebben voor de karakters wier wereld je drie uur lang meemaakt. Met name hier toont zich de afnemende kracht van Martin Scorsese als regisseur. Want precies het omgekeerde is een kenmerk in al zijn werk. Van Travis Bickle uit Taxi Driver tot Bill the Butcher uit Gangs Of New York of Frank Costello in The Departed: het zijn allemaal karikaturen. Maar karikaturen met een hart, met wie je begaan bent, of voor wie je bang bent – ze doen iets met je.

Voltreffer

Hier kun je tegenin brengen dat Jordan Belfort echt bestaat, maar dat deden Jake La Motta uit Scorsese’s klassieker Raging Bull en Henry Hill uit Goodfellas ook. De waarheid heeft de regisseur nooit belemmerd om een karakter zo uit te vergroten dat automatisch zijn ware aard boven kwam drijven. Op een of andere manier lukt dit hem niet met The Wolf Of Wall Street. De door Leonardo DiCaprio gespeelde Jordan Belfort maakt geen enkele ontwikkeling door en zijn drijfveren blijven vaag. Tegen het eind van de film is hij in feite nog steeds dezelfde gladde, niet heel sympathieke man die je in het begin met een dwerg ziet gooien. Je vindt het achteraf zonde dat je zo veel tijd in hem hebt gestoken en vraagt je af waarom hij een platform krijgt dat zijn levensstijl verheerlijkt. Maar dat gevoel zullen Jordan Belforts voormalige cliënten ook wel hebben en in die zin kun je alsnog van een voltreffer spreken.

Cast: Leonardo DiCaprio, Jonah Hill, Margot Robbie
Regisseur: Martin Scorsese
Jaar: 2014