PLAAT 056: Tonefloating – The Use Of Ashes vs. Steven Wilson

Categories Plaat voor m'n kop

Onder de noemer Plaat Voor M’n Kop wekelijks op vrijdag de persoonlijke verhalen bij LP’s (en af en toe cd’s) die mijn leven gevormd hebben. Deze week de single Tonefloating – The Use Of Ashes vs. Steven Wilson.

EKNL-Plaat056
Tonefloating

Vandaag verschijnt het nieuwe album van Steven Wilson, Hand Cannot Erase. Vandaag exact 15 jaar geleden zat hij op een krukje in het Delftse Grand Café Verderop en deed hij een akoestisch optreden in het kader van de Tonefloating-avond. Een avond waarbij een exclusieve vinylsingle (Tonefloating – The Use of Ashes vs Steven Wilson) werd uitgebracht voor de bezoekers, nu een gezocht hebbeding.

ABBA-cover
In Delft zat destijds het platenwinkeltje Crazy Diamond aan het Hugo de Grootplein. In tijden dat vinyl op sterven na dood is, blijft de eigenaar het medium stug en vol passie verkopen. Niet alleen dat, hij brengt ook zelf materiaal uit op vinyl via het Tonefloat-label. Doet hij nog steeds overigens. Op 27 februari 2000 organiseert hij vanuit dat label een bijzondere muzikale avond, waarop zowel The Use Of Ashes als Steven Wilson optreden. Een avond van muzikale uitersten, waarbij eerstgenoemde combo vrolijk alle uithoeken van hun muzikale spectrum exploreert, en Wilson – op dat moment vooral nog bekend met zijn band Porcupine Tree – vooral een in zichzelf gekeerde akoestische set (inclusief ABBA-cover) neerzet. Een memorabele avond, waarbij elke bezoeker een fraaie zwart/oranje vinylsingle meekrijgt als aandenken.

Discussie
Ik werk in die jaren als muziekscribent voor het lokale dagblad Delftsche Courant en daar wordt altijd de discussie wat men nu aanmoet met ‘niet-Delftse artiesten’ die een optreden doen in de stad. Een recensie zit er altijd wel in, maar moet er ook een interview bij? Vaak hangt het van de grootte van de artiest af. Bløf, Kane en artiesten van dat kaliber, dat wil men doorgaans wel. Minder bekende namen wordt altijd wat lastig over gedaan. Voor Wilson moet ik lullen als Brugman. Want op zijn vakgebied en binnen de ‘scene’ een grootheid, maar op de redactie heeft niemand ooit van ‘m gehoord.

Geschrapt
Mijn enthousiasme over de artiest lijkt te helpen, ik krijg een ‘okee, ga je gang’ en zodoende zit ik die avond kort met Wilson. Aardige vent, die met veel lof over het Tonefloat-label en de manier waarop ze zijn non-Porcupine Tree albums op vinyl uitgeven. Het interview gaat uiteindelijk iets te specifiek over vinyl, en (veel) te weinig over de link met Delft waar mijn opdrachtgever altijd zo op hamert. De recensie staat een dag later in de krant, het interview blijkt alsnog geschrapt.

Small talk
Exact een week na het gesprek ben ik in Londen. Eels doet daar nóg een week later een optreden en daar heb ik aan voorafgaand een aantal dagen in de Britse hoofdstad vastgeplakt. Tijdens mijn eerste dag, ga ik naar mijn favoriete tweedehands muziekwinkel Music Exchange bij Notting Hill Gate. Eenmaal boven de grond bij dat metrostation, besluit ik eerst even een broodje te gaan halen. Bij de counter zie ik naast me vanuit mijn ooghoek een vaag bekende gestalte en kijk ik zo het ronde zonnebrilletje van Wilson in. Ik herken ‘m meteen en zeg ‘hey’ in een reflex. Hij mij (logischerwijs) niet direct maar hij staat wel met zijn wijsvinger van ‘ik ken jou érgens van’. Een surrealistische ervaring.

“Interview in Delft last week”, help ik hem, terwijl ik realiseer dat ik eigenlijk ook niks te melden heb en deze ontmoeting heel erg stom toeval is.
“Oh yeah”, zegt hij beleefd. “How are you doing?”
“Fine”, zeg ik, terwijl ik met een schuin oog de bereiding van mijn broodje in de gaten hou. “Great show!” Zenuwen! Dit soort small talk hou ik helemaal niet van. Gelukkig wordt op dat moment mijn broodje geserveerd. Ik geef snel een knik, wens hem een fijne dag en haast mij, terwijl ik een ferme hap neem, zwaaiend het etablissement uit.

Edgar Kruize is freelance tekstschrijver en journalist. Gespecialiseerd in (live) entertainment, muziek en film en daarnaast in teksten voor de zorgsector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *