PLAAT 040: The Cure – Pornography

Categories Plaat voor m'n kop

Onder de noemer Plaat Voor M’n Kop wekelijks op vrijdag de persoonlijke verhalen bij LP’s (en af en toe cd’s) die mijn leven gevormd hebben. Deze week Pornography van The Cure.

EKNL-Plaat040
‘Going away on a strange day…’

7 november 2002. Exact 12 jaar geleden vandaag. The Cure treedt op in de Vorst Nationaal in Brussel en doet daar de eerste van drie zogenaamde Trilogy-shows. Hierbinnen spelen ze de drie albums Pornography uit 1981, Disintegration uit 1989 en Bloodflowers uit 2000 integraal. Ik heb kaarten gekocht voor mijn lief, die groot fan is en wiens favoriete album Pornography is. Het belooft een memorabel avondje te worden.

Verdwenen afrit
Het zijn tijden zonder Tom Tom, zonder mobiele telefoons met Google Maps er op geïnstalleerd. Om even voor 18:00 rijden we de ring van Brussel op en we zeggen nog ‘oh, we zijn ruim op tijd. Kunnen we nog ergens rustig een hapje eten’. Maar ja, Brussel… de afrit die we volgens de routebeschrijving moeten hebben blijkt gewoonweg verdwenen. Volgende afrit dan maar, maar die laat maar op zich wachten en voor we het weten reden we hartje Brussel. Zonder ook maar enig idee waar dan naartoe, niet in het minst omdat de bewegwijzering alle kanten op gaat. En maar rondjes rijden.

Omzet
Een benzinepomp lijkt een uitkomst, maar biedt geenszins hulp. Mijn Frans is zacht gezegd beroerd. Maar ik maak me verstaanbaar. De pompeigenaar weigert me echter te woord te staan. Eerst tanken, dan zal hij helpen. Hoe onbeschoft. Nu hadden we toch een volle tank nodig voor de terugrit (het originele plan was om na de show te tanken) dus schoorvoetend die man aan omzet geholpen, terug naar de balie en vervolgens zegt die eikel doodleuk dat hij het eigenlijk ook niet weet.

Wanhopige stoet
Door maar weer, terwijl we onderwijl om ons heen steeds meer auto’s met Nederlands kenteken en daarin in het zwart gekleden concertgangers verdwaasd rondjes zien rijden. Auto’s die uiteindelijk elkaar lijken te gaan volgen in een wanhopige zoektocht. Inmiddels is het half 8 en hebben we nog drie kwartier voor aanvang. Een vriendelijke Brusselse man biedt uitkomst. We vragen hem de weg, hij ziet de volgstoet, moet zelf eigenlijk de andere kant op, maar grijnst en zegt ‘suivez-moi’.

Pijl
Daar gaan we met zijn allen, achter de man in zijn autootje aan. Het blijkt dat we met zijn allen echt een eind de verkeerde richting op zaten en om iets voor acht komt dan eindelijk die verdraaide Vorst Nationaal in zicht. De man zwaait en zwaait af. Wij zwaaien terug en zijn vervolgens nog een kwartier bezig met het vinden van een parkeerplek. Een kwartier dat een eeuwigheid lijkt te duren. Rennen naar de zaal. Waar aangekomen een bordje met de weg richting Vorst Nationaal staat. Een bordje waarvan de pijl exact de andere kant op wijst dan de zaal die je gewoon voor je neus kan zien liggen. Typisch…

Apart bakje
Het is ook nog de tijd van voor digitale tickets. Bij de kassa kan men de op ‘Kruize’ gereserveerde kaarten niet vinden. Het doffe gedreun van binnenin de zaal is uit duizenden herkenbaar. The Cure heeft afgetrapt met het magistrale One Hundred Years. Het teleurgestelde gezicht van mijn lief dat ze uitgerekend dát moest missen doet me door de grond zakken. Dat er achter ons nog een rij ontstaat met andere Nederlanders doet me niks. Ik wil naar binnen, voor mijn liefje. Voor háár favoriete album. De kassamedewerkers zoeken stug verder, maar pas na een minuut of tien herinnert er iemand dat er een apart bakje is voor buitenlandse kaartkopers. Allemachtig!

Beetje pijn
We betreden eindelijk de zaal tijdens The Hanging Garden. Gefrustreerd. Maar wel op tijd om in ieder geval het gros van het album mee te krijgen, waarna een memorabele avond volgt die met alsnog ruim drie uur The Cure fantastisch is. Maar juist het missen van een deel van Pornography doet twaalf jaar later nog steeds een beetje pijn.

Edgar Kruize is freelance tekstschrijver en journalist. Gespecialiseerd in (live) entertainment, muziek en film en daarnaast in teksten voor de zorgsector.

1 thought on “PLAAT 040: The Cure – Pornography

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *