PLAAT 025: Blaffen Naar De Baas

Categories Actualiteit, Plaat voor m'n kop

Onder de noemer Plaat Voor M’n Kop wekelijks op vrijdag de persoonlijke verhalen bij LP’s (en af en toe cd’s) die mijn leven gevormd hebben. Deze week de ‘doe-het-zelf-verzamelaar’ Blaffen Naar De Baas.

EKNL-Plaat025
Woef! Woef!

Bierbrouwer Grolsch is enige maanden geleden een samenwerking aangegaan met vinylsnijder Vinylify om consumenten op basis van een zelf samengestelde playlist en zelf ontworpen artwork een unieke 10” vinylplaat te bieden. Het aanbieden van op maat gemaakt vinyl is een marketingactie rondom het nieuwe biermerk Kornuit en het productieproces is sinds begin juni te volgen in een Amsterdamse pop-up store. Gisela Rule, Marketing Directeur bij Grolsch: “Kornuit wordt gebrouwen onder het motto ‘behoud het goede, maar blijf ontdekken’. Met Brouw Je Eigen Plaat doen we precies hetzelfde: we geven een frisse draai aan de meest karaktervolle muziekdrager ooit.”

In ontwikkeling
De dienst die Vinylify aanbiedt, waarbij online tracklists op vinyl worden gezet, is relatief nieuw en was niet eerder voor consumenten beschikbaar. Grolsch/Kornuit is de eerste die dit in samenwerking met Vinylify (exclusief) aanbiedt aan een breed publiek. De dienst is op dit moment nog in ontwikkeling. Omdat de productie van vinylplaten veel tijd kost, een album wordt ‘real time’ geproduceerd, kan slechts beperkt aantal platen geproduceerd worden.

Ondoenlijk
Kornuit gaf hiervoor in eerste instantie exclusief codes weg aan geselecteerde muziekliefhebbers, media en influencers. Op die manier ben ik – als journalist voor Entertainment Business – aan mijn ticket gekomen. Later dit jaar kunnen consumenten die Kornuit kopen ook een code voor het Brouw Je Eigen Plaat-concept bemachtigen, al lijkt het er op dat het productieproces meer tijd in beslag neemt dan men had gepland. Mijn vinyl is op 5 juni jongstleden samengesteld. Pas gisteren is deze aangekomen. Als het voor de kleine groep ‘influencers’ al zo lang duurt, moet het voor een grotere massa bijna ondoenlijk gaan worden.

Cadeau
Tijdens de verdere ontwikkeling van de dienst zal Vinylify met de diverse platenmaatschappijen aparte overeenkomsten sluiten met betrekking tot het gebruik van muziek en zal het aantal beschikbare tracks toenemen. Voor de eerste periode is er een exclusieve samenwerking met het platenlabel TopNotch. Daar ik het album cadeau wil doen aan mijn lief, heb ik ons hondje Spike op de cover geplaatst en voor een breed toegankelijke trackselectie gekozen. Dat betekent tracks van Doe Maar, The Opposites, Fit & Laura Jansen, Sef en De Jeugd van Tegenwoordig.

Nopjes
Het vinyl, een kloeke 10″ schijf, is erg degelijk, maar voelt toch ‘anders’ dan een reguliere LP. Het voelt meer als zo’n oude 78-toerenplaat die je weleens in een kringloopwinkel ziet liggen. Ongetwijfeld omdat het productieproces anders is dan op regulier vinyl. Geluidstechnisch is ‘ie prima in orde. Boven verwachting zelfs. Daar er maar een exemplaar van dit hebbedingetje bestaat, ben ik er erg mee in mijn nopjes.

blaffen

Edgar Kruize is freelance tekstschrijver en journalist. Gespecialiseerd in (live) entertainment, muziek en film en daarnaast in teksten voor de zorgsector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *