PLAAT 010: S Club 7 – Don’t Stop Movin’

Categories Plaat voor m'n kop

Onder de noemer Plaat Voor M’n Kop wekelijks op vrijdag de persoonlijke verhalen bij LP’s (en af en toe cd’s) die mijn leven gevormd hebben. Deze week Don’t Stop Movin’ van S Club 7.

EKNL-Plaat010
Don’t Stop Movin’

S Club 7? Zekers! Tussen 2000 en 2002 was het internet zich nog enorm aan het vormen. Platenmaatschappij Universal ging daar in mee door allerlei op de Nederlandse markt gerichte websites in het leven te roepen voor hun artiesten met een jonge doelgroep. Samantha Mumba, A*Teens, Limp Bizkit en S Club 7. Het vullen van de content hadden ze uitbesteed aan de Hilversumse uitgeverij iMediate, waar ik in die periode fulltime contentredacteur was. Naast het verzorgen van muzieknieuws voor inmiddels lang en breed verdwenen portals als Platenzaak.nl, SoneraPlaza.nl en Tiscali.nl behoorde het beheer van genoemde websites ook aan mij. Waar de toenmalige stagiairs zich vol enthousiasme op Limp Bizkit stortten, pakte ik de rest redactioneel op.

Eigen nieuws
Die redactie ging in vrijwel alle gevallen zonder direct contact met de betrokken artiesten. S Club 7 was de beoogde uitzondering. Op 10 november 2000 was het gezelschap in Brussel voor een optreden op het Pepsi Pop-festijn aldaar, een gratis evenement ter inlevering van een x-aantal Pepsi-doppen. Ook Texas, Kosheen en Milk Inc. stonden op het programma. Het leek Univeral Music een goed idee om mij daar heen te sturen, om zo aan de hand van interviews voor weken aan ‘eigen nieuws’ op te halen. Dat liep helaas anders.

Verbeten fotograaf
Aangekomen in de voor de groep afgehuurde kamers in hotel Métropole, tref ik fotograaf William Rutten met een verhit hoofd. Rutten is het type ‘niet gek te krijgen’ en hij moet de band schieten voor Hitkrant. Het verloopt alles behalve voorspoedig omdat het zevental overduidelijk geen zin heeft in de persverplichtingen die hen in hun kamer gekluisterd houden. Rutten blijft lachen, maar verbijt zichzelf overduidelijk.

Geen zin
De fotosessie loopt hierdoor dusdanig uit, dat er voor mij van de beloofde drie kwartier nog een kwartiertje over is. Zit geen rek in, daarna moet het zeurende zevental namelijk direct naar Paleis 1 op de Heizel voor genoemd popevenement. Daar zit ik met een stapel door fans aangeleverde vragen en de opdracht om ook een ‘station call’ voor de website op te nemen. Zangeres Tina Barrett begint over mijn Pearl Jam t-shirt, collega Rachel Stevens zit te zeveren over welke schoenen ze aanmoet en zanger Bradley McIntosh stuitert als een ongeleid projectiel van bed naar bed. Af en toe brult hij hard in de microfoon als hij een vraag van een fan stom vindt. En dat is vaak. Er komt helemaal niets uit S Club 7, ze hebben domweg geen zin.

Radeloos
Uiteindelijk maar besloten om die ‘station call’ op te nemen en er daarna een eind aan te breien. ‘Hi, we’re S Club 7. Welcome to sclub7.nl’. Heel moeilijk is het niet. Maar ook hier is het McIntosh die de boel verstiert door steeds nét het verkeerde te roepen en ook zijn collega’s daarmee op de kast te krijgen. De sfeer wordt hierdoor ook onderling grimmig en ik pak mijn boeltje maar. Van de meegereisde, en radeloos kijkende, persdame krijg ik een stapeltje vinyl om op de website weg te geven, waar onder diverse exemplaren van toenmalig hitje Don’t Stop Movin’ als kloeke dubbel-12″. Ik vind het een leuke weggever, maar het zijn de dan nog hoogtijdagen van de cd. De jeugd weet niet eens meer wat vinyl is. Zodoende houden we – ondanks een hoog sitebezoek en een actieve community – al die schijven uiteindelijk over.

In de backstage van Pepsi Pop stuit ik later die middag op S Club 7-zanger Paul Cattermole, die op persoonlijke noot zijn excuus komt aanbieden voor de chaos eerder in het hotel. “Sorry man, but THIS is what it’s all about”, zo vertrouwt hij me toe terwijl hij naar het podium wijst. Watch us! Waarna de band daar een werkelijk bloedeloos en afgeraffeld playbackoptreden weggeeft. Geen wonder dat het met hen nooit iets is geworden in de lage landen.

Edgar Kruize is freelance tekstschrijver en journalist. Gespecialiseerd in (live) entertainment, muziek en film en daarnaast in teksten voor de zorgsector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *