Muziek7Daagse, dag 2

Categories Actualiteit

Muziek7Daagse, dag 2: De eerste keer dat mijn muziekbeleving op zijn grondvesten trilde was midden jaren ’80. Door de jaren heen groeide mijn smaak alle kanten op (van plat Nederlandstalig tot soul en richting harde metal), maar niets kon me op die tweede aardverschuiving voorbereiden.

Tool wrong zich in de jaren ’90 mijn wereld binnen en dus is dat de tweede ‘entry’ in de door René Steenbergen bij mij neergelegde Muziek7Daagse. Waar veel rockartiesten de spreekwoordelijke sloophamer hanteren om de luisteraar te bereiken, met harde gitaarmuren en dreunende drums, gaat Tool minutieus te werk. Als met een beitel wordt er gehakt, wat het sloopproces wellicht minder direct maar uiteindelijk des te meer verwoestend maakt. Dat klinkt cryptisch, maar het valt ook niet mee om uit te leggen waarom de muziek van Tool nu precies zo meedogenloze impact op me heeft.

Wiskundige ritmes
Het zal een combinatie van factoren zijn. Allereerst waren het de vervreemdende stop-motion video’s van Tool-gitarist Adam Jones, die me in de jaren ’90 bij de kladden grepen. De duistere werelden die hij schetste grepen me aan en kwamen me – hoe bizar dat ook mag klinken – bekend voor. Jones’ verzengende riffs mogen er ook zijn trouwens. Geruggesteund door de ritmetandem (drummer Danny Carey, en bassist Justin Chancellor) die met een welhaast wiskundige precisie een frame bouwt waarbinnen de melodieën kunnen zweven en waar overheen zanger Maynard James Keenan met zijn imposante stemgeluid bijna filosofisch te noemen en tot nadenken stemmende teksten mag spuien.

Onhandig
Draai ik Tool veel? Nee, amper. Hun werk is niet iets wat je zomaar even opzet in de auto, of als achtergronddeuntje tijdens huishoudelijke mededelingen. Het is zware kost en je zou er pardoes je bolide door in de vangrail parkeren of iets onhandigs doen terwijl je de besteklade aan het opruimen bent. Toch reken ik de band tot mijn meest favoriete. Want als je er eens goed voor gaat zitten en in een schemerdonkere kamer en het Tool op hoog volume tot je neemt, beitelen ze zich een weg je ziel in en verzwelgen ze je vervolgens van binnenuit.

[Dit bericht is onderdeel van een schrijfuitdaging waarbij ik zeven dagen lang een liedje moet beschrijven op Facebook]

Edgar Kruize is freelance tekstschrijver en journalist. Gespecialiseerd in (live) entertainment, muziek en film en daarnaast in teksten voor de zorgsector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *