Mediazine: Waylon komt eindelijk thuis

Categories Portfolio

Deze maand in Mediazine onder meer mijn verhaal over het nieuwe Waylon-album Heaven After Midnight.

Waylon
Eindelijk thuis

Het leven van een artiest is een continue zoektocht. Zoektocht naar liedjes, zoektocht naar een stijl en uiteindelijk een zoektocht naar een eigen plekje. Voor Waylon is alles aan de release van zijn album Heaven After Midnight een ‘ultiem thuiskomen’. De zanger heeft zijn plek gevonden.

EKNL_MZ1410Waylon is dan ook van ver gekomen en is wat je noemt een ‘original’. Iemand die niet ter meerdere eer en glorie van zichzelf de schijnwerpers in stapt – al geniet hij daar natuurlijk onmiskenbaar van – maar die dat doet omdat hij gewoon niet anders kan. Omdat hij instinctief naar zijn gitaar grijpt om liedjes te schrijven, bedenken, zingen. Om daar binnen te kunnen overleven maak je wel eens stappen die niet helemaal bij je passen. In het geval Waylon was dat de deelname aan een televisietalentenjacht, die absoluut voor zijn doorbraak zorgde, maar die hem wel verder deed afdrijven van waar zijn muzikale hart lag.

Mooie jas
“Het was als een mooie jas, die niet goed paste”, zo kijkt de zanger nu op zijn doorbraak en daaraan vastgekoppelde muziekstijl terug. Waylon kreeg slechts een dag voor hij op moest de boodschap dat hij James Browns soulklassieker It’s A Man’s World zou gaan zingen. Dat deed hij op een wijze die iedereen omver blies en zodoende won hij, mocht hij albums opnemen en zat hij ineens in de soulhoek. “In de basis ben ik dat niet”, zo stelt hij nu. “Ik ben namelijk, al mijn hele leven lang, een countryartiest.”

Uit het hart
Waylon deed wat maar weinig artiesten die een op zich aardig lopende carrière hebben durven. Hij verbrak alle banden en begon – op eigen kracht – opnieuw. “Ik had niets meer, maar kon ongehinderd mijn gang gaan, met nieuwe mensen om mij heen. Ik ben nu zelf verantwoordelijk voor wat ik doe. Daarom heb ik me bij mijn nieuwe album ook met alles bezig gehouden, van de eerste noot tot de eindmix. Heaven After Midnight is daarom, voor het eerst, helemaal mijn eigen plaat. Met muziek die rechtstreeks uit mijn hart komt, zonder storende invloeden van buitenaf.”

Pijn
Voor het album toog Waylon naar Amerika. De bakermat van de country. “Als ik in Nashville het vliegtuig uit stap, verandert er iets. Ik loop rechter, kijk scherper uit mijn ogen, al mijn zintuigen worden geprikkeld en mijn hele energie wordt anders. Ik transformeer in een ander mens, het is het ultieme thuiskomen. Zo is het gevoel op de hele plaat.” Dat neemt niet weg dat alle ballast uit het verleden nog wel gewoon wordt meegedragen en dat hoor je in de muziek terug. “Al die meters, of het nou in de popbusiness is, of het Songfestival, of daarvoor nog, toen ik probeerde door te breken met countrymuziek. Ik draag het bij me. Muziek maken is pijn lijden, wanhoop. Pijn in je strot, in je hoofd, in je hart, overal pijn. Van daaruit zal je echter ook merken dat je zo veel vreugde en mooie dingen kan aanboren.”

Gevoelsmens
Waylon is duidelijk een gevoelsmens, getuige bovenstaande quote. Vanuit dat gevoel zei hij ook ‘ja’ toen hem werd gevraagd of hij als onderdeel van The Common Linnets een gooi zou willen doen naar succes op het Eurovisie Songfestival. Dat precies op het moment dat Heaven After Midnight eigenlijk al uit zou komen. Met als resultaat dat het album dat aanvankelijk een voorjaarsrelease zou krijgen werd uitgesteld tot september en alle Common Linnets-perikelen met pieken en dalen Waylon nog meer sterkten in de overtuiging dat dit zijn pad is. Het pad dat hij moet volgen om ‘thuis te komen’. Zodoende deed hij al vrij snel weer in wat in de ogen van velen een stap terug was. Maar voor Waylon was het een duidelijke stap vooruit. “Dicht bij mezelf blijven. Terug naar wie ik eigenlijk ben.”

Hemels werk
Dat maakt de zanger nu wederom vrij. Wederom met volle focus op zijn eigen werk. Dat maakt het harde werk allemaal waard, zo vindt hij. Het kan allemaal, omdat hij met Heaven After Midnight het plezier in muziek maken weer heeft teruggevonden en, nog belangrijker, zichzélf heeft teruggevonden. “Liedjes schrijven, op een podium staan, met fijne mensen samenwerken… iedereen zou dit werk wel willen doen”, zo zegt Waylon daar zelf over. “Het is de romantiek die daar omheen hangt, die ik graag in stand wil houden. Zomaar met een gitaar een hok binnenlopen en je geest laten spreken. Dáár gaat het om. Dat doen, ja, dat is hemels.”


Waylon – Heaven After Midnight

Countrypop

Waylons derde album Heaven After Midnight laat een volwassen zanger horen die na jaren min of meer zoeken ineens precies lijkt te weten waar zijn kracht ligt. Die kracht ligt gewoon in muziek zonder al te veel poespas. “Gitaar op schoot en spelen maar”, zo omschreef hij het zelf. Het is echter wel wat meer dan dat, want de elf nummers zijn alles behalve vrijblijvend. Waylon laveert muzikaal soepeltjes tussen countryrock en westcoastpop. Met zijn aangenaam rauwige stem geeft hij de liedjes een prettig klinkend rafelrandje mee. Een nummer als Giving Up Easy laat goed horen wat dit inhoudt, de hit Love Drunk zeker ook. Doordat de zanger zich met het volledige product heeft bezig gehouden – van de eerst gespeelde noot en eerst geschreven teksten, tot de productie en de eindmix – is Heaven After Midnight meer dan de twee voorgangers ‘helemaal Waylon’ te noemen. Wie hem ooit live zag, weet wat we daarmee bedoelen. Dat geluid is nu eindelijk ook op cd gevangen.


[Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in de oktober 2014 editie van Mediazine | Foto © Esther Schulting]

Hier het volledige nummer. Mijn bijdragen staan op pagina 138 t/m 141:

Edgar Kruize is freelance tekstschrijver en journalist. Gespecialiseerd in (live) entertainment, muziek en film en daarnaast in teksten voor de zorgsector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *