Vijf Jaar Ziggo Dome

Categories Portfolio, Reportage

Deze maand bestaat de Ziggo Dome vijf jaar. Voor het jongste nummer van EB Live maakte ik een special over de concertzaal, die vanaf vandaag ook online staat.

De komst van de Ziggo Dome heeft het Nederlandse concert- en evenementenlandschap voorgoed veranderd. De Amsterdamse venue die letterlijk begon als schets op de achterkant van een sigarendoosje, viert deze maand zijn eerste lustrum.

Op 24 juni van dit jaar is het exact vijf jaar geleden dat met een concert van Marco Borsato de deuren van de Ziggo Dome officieel opengingen. Een zaal waarvan op dat moment de verf nog maar nét droog was en waar de laatste werklui pas rond het middaguur hun spullen hadden gepakt. Vijf jaar later heeft de Ziggo Dome een vaste plek ingenomen in het Nederlandse én internationale livecircuit. Met alle accolades die daarbij horen, van meerdere nominaties voor een internationale Pollstar Award (en een constant hoge plek in de Pollstar-lijst met meest succesvolle venues) tot recent de prijs voor Favorite Venue tijdens de Dutch Live Entertainment Production Awards. Bij vrijwel elke grote artiest voor wie een Europese tour wordt opgezet, heeft de Amsterdamse zaal een plaats in het tourschema, en voor Nederlandse artiesten is de zaal een nieuw ijkpunt in hun carrière geworden.

Intimiteit
Het idee voor de zaal stamt uit 2006, toen industrieprofessionals John Mulder, Erik Molenaar, Leon Ramakers en Dick van Zuylen door het succes van AFAS Live (de voormalige HMH) mogelijkheden zagen om de evenementenactiviteiten uit te breiden in het gebied rondom de Amsterdam ArenA. Zij raakten in gesprek met ArenA-directeur Henk Markerink, die letterlijk op de achterkant van een sigarendoosje de ArenA tekende, met recht ertegenover de ‘Amsterdam Music Dome’, die uiteindelijk in 2012 als Ziggo Dome zou openen. “Als nieuwe zaal moet je jezelf bewijzen, en we hebben daarbij het geluk gehad dat artiesten elkaar tipten over ‘die nieuwe zaal in Amsterdam’”, vertelt Danny Damman, Directeur Commerciële Zaken van Ziggo Dome. “Zo was bijvoorbeeld Sting in 2012 dusdanig te spreken over de zaal, dat hij Thom Yorke van Radiohead tipte, en zo ging het balletje rollen.”

Een veelgehoorde opmerking van artiesten is dat Ziggo Dome intiem aanvoelt, iets waar bij de bouw niet direct aan is gedacht. Damman: “We hebben het tenslotte over een zaal waar 17.000 mensen in kunnen. Er is gekeken naar de infrastructuur om de toestroom van die mensen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, naar de professionele infrastructuur die het op- en af-breken zo makkelijk mogelijk maakt, naar de akoestiek et cetera. Doordat we vaker van artiesten hoorden dat het zo intiem is, realiseerden we ons later pas dat het door de vorm van de zaal vanaf het podium inderdaad oogt alsof iedereen dichtbij staat. Dat kun je vooraf niet bedenken, maar het is een prachtige meerwaarde.”

Slapeloze nachten
Wie de ontwikkeling van Ziggo Dome bekijkt, ziet een zaal waarmee het constant crescendo gaat. De wereldtop heeft zijn weg naar Amsterdam gevonden, en voor Nederlandse artiesten – zowel de toplaag als de jonge honden die staan te trappelen – is het een gewilde locatie. Bovendien wordt het aanbod steeds diverser. Ziggo Dome startte als concertlocatie pur sang, maar is inmiddels ook een thuishaven voor sport en comedy. “Zeker in de eerste periode leek er weinig fout te kunnen gaan, maar we zijn altijd nuchter gebleven. Ik heb altijd gezegd dat bij elk goed nieuwtje slecht nieuws een stap dichterbij kwam, en uiteindelijk zijn er ook wel incidenten geweest waarvan we hier collectief wakker hebben gelegen”, aldus Damman. Een lastig moment was de verhoogde staat van paraatheid na de aanslagen in Parijs. “We hebben heel snel moeten schakelen, detectiepoortjes van Schiphol overge-nomen, en het fouilleren werd nog grondiger dan normaal gedaan. Daardoor ontstonden er lange rijen, uitgerekend toen de regen met bakken uit de hemel stortte. Toen kwamen er als gevolg daarvan klachten dat het slecht georganiseerd was, maar we hadden geen keus.”

Ook recent met de op het laatste moment afgelaste shows van Drake moest Ziggo Dome alle zeilen bijzetten. “Het lastige is dat het publiek op zulke momenten niet goed weet wie waar nu exact voor verantwoordelijk is. Ons werd verweten dat wij al lang wisten dat Drake niet zou komen en het publiek binnen hadden gelaten om baromzet te genereren. Onzin natuurlijk, zo’n avond kost alleen maar bakken met geld. Maar wij kregen te maken met fans die teleurgesteld en boos waren, en dat begrijpen we. Sommigen uitten die boosheid echter ook op ons personeel. We hebben tot diep in de nacht een soort damage control moeten uitvoeren en gesprekken gehad met medewerkers die het zwaar hadden gehad. Dat zijn moeilijke momenten, die veel van je organisatie vragen. Je wordt onterecht van alles verweten. Dit terwijl je hard werkt om de beste oplossing te bieden, maar je daar niet altijd over kunt uitspreken.”

Geschiedenis schrijven
De hoogtepunten hebben echter de overhand, daar is geen misverstand over. De ambitie was immer om een aantal vaste punten op de agenda te realiseren en daaromheen te programmeren. Dat is met events als Ladies of Soul, Holland zingt Hazes, Symphonica in Rosso, Gabbers, Let’s Dance, ADE, 538JingleBall en The Christmas Show prima gelukt. Online en op social media heeft Ziggo Dome de communicatie goed op orde. Inmiddels verloopt gemiddeld 70 procent van de ticketverkoop online. “Daar hebben we altijd heel sterk op ingezet, en je ziet dat het steeds belangrijker wordt”, aldus Susan Lukkien, Coördinator Sales & Marketing. “Waar mogelijk verslaan we evenementen live via onze socialemediakanalen, en dat heeft een tweeledig effect. Enerzijds bedienen we daarmee fans die er om wat voor reden dan ook niet bij kunnen zijn, anderzijds is het ook een heel sterk middel om mensen te enthousiasmeren en nieuwsgierig te maken voor terugkerende evenementen die hier op meerdere data geprogrammeerd staan.”

Daarnaast zijn er de concerten die het cv van de zaal opbouwen die het na vijf jaar al een rijke geschiedenis geven. Neem Adele, die nergens binnen Europa (uitgezonderd in thuisland Engeland) zo veel shows in dezelfde venue deed. “De hele week bruiste het, je voelde de spanning, het hele land was ermee bezig”, herinnert Lukkien zich. “Alle ogen waren op de Ziggo Dome gericht, dat voelde je in alles, en die energie sloeg over op onze medewerkers.” Damman voegt toe dat in andere gevallen de historische waarde achteraf pas blijkt. “Grote namen als Leonard Cohen, Prince, The Eagles met Glenn Frey nog in de gelederen, of George Michael: die hebben allemaal hun laatste Nederlandse concert ooit gegeven in de Ziggo Dome. Ik wil dat geen hoogtepunten noemen, want het liefst hadden we ze natuurlijk nog levend en wel onder ons gehad. Maar het maakt wel dat hier in vijf jaar tijd al de nodige geschiedenis is geschreven.”

Multifunctioneel
De komende jaren wil Ziggo Dome zich blijven profileren en een unieke positie blijven innemen in het gebied ArenAPoort. Er gaan nu gesprekken over een te realiseren popzaal met een capaciteit van 1500 man. Ziggo Dome heeft echter ook een inpandige popzaal voor een kleiner publiek, al is daar de maximale capaciteit 800 bezoekers. Damman: “Die ruimte hadden we met het oog op toekomstige exploitatie gerealiseerd. Dat exploiteren bleek gezien de schaalgrootte bewerkelijk, en dus was het plan om dit op te pakken als we na een jaar of vijf de boel goed op de rit hadden staan. Inmiddels is er zo veel beweging in het gebied hier dat we ons serieus afvragen of we het doorontwikkelen van een kleinere popzaal nog wel moeten willen.” Lukkien: “Niet in het minst omdat de ruimte zich inmiddels multifunctioneel heeft bewezen voor met name nationale producties, die deze gebruiken om te repeteren terwijl in de grote zaal de productie wordt opgebouwd. Daar is het de perfecte ruimte voor. Ook gebruiken we hem als tweede venue tijdens bijvoorbeeld dansevenementen en is het een plek waar afterparty’s en besloten evenementen worden gehouden. Een ambitie is nog om er een opnamestudio in te faciliteren, zodat artiesten die op tour zijn indien gewenst direct aan de slag kunnen.”

Ambities

Hoewel er genoeg is om trots op te zijn, blijft Danny Damman voorzichtig met het in superlatieven praten over de afgelopen vijf jaar. “Ik vind dat moeilijk, we komen in feite net kijken en borstklopperij vind ik niet altijd gepast. Uiteraard vind ik dat we – en dat doen we ook – vol trots mogen uitdragen wie we zijn, wat we doen en waarom onze zaal in onze ogen de beste is voor zowel het publiek als de optredende artiesten. Maar het zijn juist de bezoekers en de partijen die van onze faciliteiten gebruikmaken die wat ons betreft in superlatieven moeten praten. Zij moeten graag naar Ziggo Dome komen en blijven komen. In ons business-plan stond letterlijk dat we de ambitie hadden dat het publiek, wanneer er een concert of evenement wordt aangekondigd, zou zeggen: ‘Ik hoop dat het in de Ziggo Dome is.’ Al het werk dat we doen staat in het teken van het creëren van een zo goed mogelijke ervaring voor al onze gasten. We hebben de groten der aarde vrijwel allemaal over de vloer gehad – al zouden we de Rolling Stones ook graag nog eens verwelkomen – en nu is het zaak om het voor die artiesten interessant te houden om terug te blijven komen. Toen we startten zei men dat er niet genoeg ruimte was voor nog een zaal, en dat de markt onder druk zou komen te staan. Nu is gebleken dat dit niet zo is. Je kunt constateren dat het aantal verkochte concertkaarten in Nederland is gestegen ten opzichte van de jaren dat Ziggo Dome er nog niet was, terwijl het niet zo is dat er elders geen evenementen meer worden georganiseerd. De komst van Ziggo Dome heeft de Nederlandse markt verruimd.”

ZIGGO DOME IN CIJFERS
» Omvang: 120 meter lang, 90 meter breed en 30 meter hoog
» Vloeroppervlak: ca. 4000 m2
» Plafondhoogte: 25 meter
» Capaciteit: maximaal 17.000 bezoekers + 500 man faciliterend personeel
» Verkochte tickets per jaar: 1,2 miljoen
» Sociale media: ruim 50.000 Twitter-volgers + 156.522 Facebook-likes

[Dit artikel verscheen eerder in EB Live. De special is als PDF online te lezen via Issuu, bovenstaande tekst is tevens te vinden op EntertainmentBusiness.nl]

Edgar Kruize is freelance tekstschrijver en journalist. Gespecialiseerd in (live) entertainment, muziek en film en daarnaast in teksten voor de zorgsector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *