EB Live: 10 jaar Concert At SEA

Categories Portfolio, Reportage

Dit weekend vindt op de Zweeuwse Brouwersdam de tiende editie plaats van Concert At SEA. Voor EB Live sprak ik hier met festivaldirecteur Lesley Grieten, marketing manager Arjan de Mooij en BLØF-manager Coen ter Wolbeek over.

Tien jaar Concert At SEA
“We zijn een vaste waarde op de festivalkalender geworden”

Met Lenny Kravitz en gastheren BLØF als headliners en een heel ruim van tevoren uitverkocht huis, heeft Concert At SEA ruim voor aanvang al een gedroomde tiende verjaardag. Het festival kijkt echter ook al vooruit. Festivaldirecteur Lesley Grieten vindt deze tiende editie een prachtige mijlpaal. “Maar het is gewoon ook een editie in de reeks waar volgend jaar een elfde voor in de planning staat. En die is net zo belangrijk.”

eb-live-mei
EB Live juni 2015

Concert At SEA (26 en 27 juni 2015) wordt sinds 2006 jaarlijks op de Zeeuwse Brouwersdam georganiseerd. Het festival komt uit de koker van BLØF, dat in de eigen provincie een grootschalig evenement wilde organiseren. Agents After All is daarbij een partij die voor een belangrijk deel van de organisatie verantwoordelijk is. Concert At SEA kenmerkt zich door de opvallende ligging op wat de organisatie liefkozend ‘de twee borsten’ noemt die tussen de Noordzee en de Brouwersdam zijn gelegen. Een terrein dat van oorsprong niet berust is op grootschalige publieksevenementen, maar dat in de loop der jaren door diverse investeringen steeds meer een daadwerkelijk evenemententerrein is geworden. “Het is een unieke, bijna magische locatie, waar wij als organisatie ieder jaar weer een beetje stil van worden”, zo stelt Lesley Grieten. “Het is heel bijzonder dat er op een terrein waar 40.000 mensen op passen voor de bezoekers ook nog de ruimte is om in relatieve rust even met de voeten in de zee te gaan staan.”

Volwaardig festival
De tiende editie heeft de beschikbare kaarten sneller verkocht dan ooit. Waar in het verleden de afsluitende zaterdag heel duidelijk als hoofddag is geprofileerd, is de vrijdag de afgelopen jaren ook uitgegroeid tot een volwaardige festivaldag. “Met de nadruk op het feit dat het een volledige festivaldag is”, zo stelt Grieten. “We hebben dit jaar Lenny Kravitz als hoofdact op die vrijdag, een artiest waar we heel erg blij mee zijn dat we deze hebben kunnen strikken. We willen echter voorkomen dat zo’n grote naam het festival domineert en de andere artiesten een veredeld voorprogramma zijn. Zodoende staan daar ook gewoon goede, festivaldragende namen naast in de vorm van Racoon, Dotan en Kensington en een aantal wat kleinere acts, zoals Orange Skyline en Bade, als smaakmakers. Op de tweede dag is BLØF uiteraard afsluiter, met daarnaast onder meer Counting Crows, Chef’Special, Rowwen Hèze en Miss Montreal en ook hier op het Umoja-podium smaakmakers als Typhoon, Matt Simons, Rondé en meer. Wij blijven het belangrijk vinden dat het publiek naar Concert At SEA komt en weet ‘er staat altijd een goed, breed georiënteerd, programma’. Voor de ticketverkoop op een hoofdact leunen, is een gevaarlijk pad.”

Rust behouden
Vooralsnog blijft Concert At SEA in trek, want de kaarten voor beide festivaldagen vlogen dit jaar sneller dan ooit de deur uit. “We zijn nog nooit zo snel uitverkocht geweest. Tweemaal 40.000 bezoekers, waarvan 30.000 mensen een weekendkaart hebben gekocht voor het hele festival. Daar zijn we enorm trots op. Ook voor het eerst is dat we nu de hele maand april al bijna dagelijks gebeld worden door mensen die ieder jaar naar Concert At SEA komen, het als een jaarlijkse minivakantie beschouwen en die nu achter het net hebben gevist. Hoewel het terrein het wel aan zou moeten kunnen, nog even los van de vraag of we daar een vergunning voor krijgen, willen we de capaciteit niet verhogen. Een van de kernwaarden waar we veel waarde aan hechten is dat genoemde gevoel van rust dat je óók op het terrein kan vinden.”

“Voor de ticketverkoop op een hoofdact leunen, is een gevaarlijk pad”

Met het oog daarop heeft Concert At SEA de afgelopen jaren het strandgedeelte ruimer van opzet gemaakt. Uitbreiding op andere fronten ligt onder meer in spin-off evenementen als Back At SEA, het bungalowpark-festival waarvan in november de eerste editie plaatsvond. De Provincie Zeeland is blij het Concert At SEA. Het evenement levert de provincie een jaarlijks rendement van 3,5 miljoen euro op, zo blijkt uit onafhankelijk onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Marketing manager Arjan de Mooij: “Uiteraard praten wij wel actief met de Provincie Zeeland over de spin-off van het evenement en wat het voor de provincie doet. Gemiddeld komt maar 18 tot 20 procent van de bezoekers uit Zeeland, de rest van de bezoekers komen uit heel Nederland en dus is Concert At SEA een mooi visitekaartje. Om een terugkeer naar de provincie te stimuleren, gaan we voor de tiende editie de samenwerking met enkele musea aan. Op vertoon van het Concert At SEA festivalbandje, kunnen bezoekers gratis naar het Zeeuws Museum en het Watersnoodmuseum.”

Diepe hoogtepunten
In tien jaar heeft Concert At SEA de plek in het Nederlandse festivallandschap stevig geclaimd. “Het laatste weekend van juni, dat is van ons”, aldus Grieten. “Daar houden bezoekers ook al rekening mee in hun agenda’s en met vakantieplannen. We realiseren ons terdege dat dit een speciale positie is. Misschien zullen we in de toekomst, net als Rock Werchter nu doet, misschien een weekje opschuiven als dat productioneel of qua line-up beter uitkomt, maar het is de ambitie om deze plek stevig vast te houden. Wat wij als heel prettig ervaren is dat we niet afhankelijk zijn van grote buitenlandse namen als headliner, maar dat deze artiesten ons wel heel serieus nemen. Het moment dat ze aankomen en even een vlugge blik op het terrein werpen en daar 40.000 man ziet staan, blijft bijzonder. Dat zijn voor ons als organisatie kleine hoogtepuntjes.” Voor de organisatie zijn zelfs dieptepunten achteraf bezien hoogtepunten gebleken. “Gek genoeg zijn dat de momenten dat je realiseert hoe sterk je als team werkt”, aldus BLØF-manager Coen ter Wolbeek. “Dat geldt voor de editie waar we een dag van hebben moeten aflassen vanwege de onstuimige weersvoorspellingen, tot de brand in twee portocabins die de productiekantoren in 2014 platlegde. Dat zijn de momenten dat je als team snel schakelt, écht ziet wat je aan elkaar hebt en veerkracht toont. Hoewel we die momenten uiteraard liever niet hadden gehad, is die realisatie veel waard. Vanuit die kracht zien we de komende jaren dan ook met vertrouwen tegemoet.”

[Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in de mei 2015 editie van EB Live. Foto © Agents After All]

Edgar Kruize is freelance tekstschrijver en journalist. Gespecialiseerd in (live) entertainment, muziek en film en daarnaast in teksten voor de zorgsector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *