EB Live: Muzikale Tupperware parties

Categories Portfolio

Vandaag is de nieuwe editie van EB Live, de op de live-industrie gerichte uitgave van Entertainment Business, verschenen. Hierin schreef ik onder meer over Eurosonic Noorderslag, over de overname van See Tickets door CTS Eventim, over In2Event en over Huiskamerconcerten. Dat laatste verhaal lees je ook hier.

Huiskamerconcerten
“Het is in feite een muzikale Tupperware party”

Steeds vaker verplaatsen de optredens van jonge of beginnende artiesten zich buiten de muren van de poppodia die eigenlijk als opdracht hebben om aan talentontwikkeling te doen. Optreden in huiskamers vindt daarbij steeds meer weerklank.

EBLIVEdecember2014De Nederlandse poppodia hebben kort door de bocht genomen een vanwege de financiële risico’s steeds beperkter wordende plek voor beginnend talent. Gevestigde namen verkopen meer tickets en zijn daardoor een veiliger investering in een marktsegment dat onder druk staat. Een steeds groter wordende groep artiesten, met name singer-songwriters, beweegt zich in de speelmogelijkheden steeds vaker buiten dat traditionele circuit en kiest voor kleinschalige optredens in huiskamers.

Netwerk opbouwen
Huiskamerconcerten zijn echter niet alleen een manier om speelmogelijkheden te benutten, het is voor veel artiesten ook een marketingtool. “Het hangt natuurlijk heel erg af van de artiest en de muziek die hij of zij maakt. Maar als boeker vinden wij dat bepaalde artiesten in een bepaalde fase van hun carrière heel erg veel baat kunnen hebben bij het in kleien schaal in huiskamers optreden”, aldus Lesley Grieten van Agents After All. “Wij bespreken dat natuurlijk met onze artiesten en geven dat advies met het oog op de volgende stap in hun carrière. Artiesten kunnen meters maken door op die manier veel live op te treden, maar belangrijker is dat zij ook een netwerk opbouwen. Ed Struijlaart is een heel goed voorbeeld. Die wil veel spelen, die weet goed zijn kwaliteiten in de huiskamersetting neer te zetten en bouwt op die manier een sterke fanbase op. Wij hebben hem daarin ook altijd gesteund. Zelf boeken wij die huiskamerconcerten niet, dat laten wij over aan HKconcerten, maar alles in goed onderling overleg.”

Andere optreedmanieren
Achter HKconcerten zitten Sandy Dane, Marc Gommans en Robbert van Rijsewijk. Het specifiek op huiskamers gerichte boekingskantoor is ontstaan vanuit een wildgroei aan huiskamerconcerten enkele jaren geleden. “Wij merkten op dat steeds meer bands en artiesten ook naast het podiumcircuit op zoek gingen naar manieren om te spelen en zichzelf gingen aanbieden om in huiskamer op te treden”, aldus Dane. “Er was echter op dat moment geen overkoepelend adres waar geïnteresseerden terecht konden. Wel had je concepten als Live In The Livingroom, maar die organiseren echt hele events in huiskamers. We hebben her en der hints laten vallen dat er behoefte was aan een boekingsbureau. Toen niemand daar echt mee aan de slag ging, zijn we het zelf gaan doen. Als hobby, maar dat is enorm uit de hand gelopen. Nu zijn we een punt waar veel mensen terecht komen als zij een huiskamerconcert willen boeken.

Gat vullen
De vraag naar meer intieme en exclusieve optredens is volgens Sandy Dane de afgelopen jaren gestegen. Aan twee kanten, zowel publiek als steeds meer artiesten tonen interesse. HKconcerten boekt echter niet iedere artiest die zich meldt. “We hebben een bepaalde kwaliteit voor ogen en die willen we niet verkwanselen. Van de recente lichting van vier Serious Talents van 3FM, zaten er op dat moment al twee bij ons. Hoewel het natuurlijk subjectief is, zegt het wel iets over wat we nastreven. We willen kwalitatief hoogstaande bands onder de aandacht brengen. Bands als Mister and Mississippi en Tangarine zaten bijvoorbeeld ook bij ons, al zijn ze daar nu te groot voor geworden.” Volgens de boeker is een huiskamerconcert op zich geen alternatief voor een clubshow, eerder een additionele speelmogelijkheid. “Huiskamers vervangen de podia niet. Maar vangen wel het gat aan speelplekken op dat aan die kant is ontstaan. Het zijn ook volledig andere belevingen voor zowel artiest als publiek. Natuurlijk is het zo dat er bij de traditionele podia niet altijd meer ruimte en geld is om de wat kleinere, minder bekende bands te programmeren. Net zoals het in de media lastig is om gedraaid te worden. Voor die artiesten is het moeilijk om er in dat spel mee tussendoor te glippen. Huiskamerconcerten zijn een middel om toch vooruit te kunnen en te kunnen groeien, waardoor uiteindelijk ook de volgende stap weer gemaakt kan worden. Zoals enkele van de artiesten die wij in ons roster hebben ook hebben gedaan.”

Fundament leggen
Ed Struijlaart is zo’n artiest in dat roster. De Haagse singer-songwriter heeft onlangs met 44 huiskamerconcerten in twee dagen (tijdens het Back At SEA festival) het wereldrecord huiskamerconcerten gevestigd. Hij stelt dat hij door het huiskamercircuit kan leven van zijn muziek, aar hem dat anders niet was gelukt. “Als singer-songwriter was ik lange tijd niet bekend genoeg om op eigen kracht een tour langs de poppodia te kunnen maken. Als je dan toch wil blijven spelen en als artiest wil blijven werken aan je vak, moet je andere manieren gaan vinden. Huiskamerconcerten hebben me geholpen om een fundament onder mijn carrière te leggen en daar kan ik nu op gaan bouwen.” Volgens Struijlaart heeft zijn boeker Agents After All hem hier altijd in gesteund. “Zij hebben de kracht van een huiskamersetting voor mij als artiest in deze fase van mijn carrière ingezien en mij daarin mijn gang laten gaan. Nu begin 2015 mijn clubtour er aan komt, is de achterban die ik inmiddels heb opgebouwd van groot belang om die volgende fase in te gaan.”

Marketingtool
Struijlaart weet zijn huiskameroptredens inmiddels heel effectief als marketingtool in te zetten. “Ik neem het optreden in huiskamers erg serieus en mijn set is bijna een mini-theatervoorstelling te noemen. Met het oog op de komende clubtournee, probeer ik op dit moment ook heel actief te spelen in de nabije omgeving van de clubs waar ik binnenkort op ga treden. Ik heb gemerkt dat de mensen dan niet denken ‘ik heb hem net nog in de huiskamer gezien, ik koop geen tickets meer’, maar juist andersom Je bent bij ze over de vloer geweest, je bouwt een band met ze op. Men heeft het idee dat we bekenden zijn. Ze kopen dan juist ook een concertkaartje om te kunnen zeggen ‘die heeft ook nog bij mij thuis opgetreden’. Dat merkte ik recent ook tijdens de presentatie van mijn tweede album Closer Than Skin in de bovenzaal van Paradiso. Bij het overgrote deel van de bezoekers heb ik ooit in de huiskamer gestaan.” Struijlaart gebruikt de optredens niet alleen als aanjager voor de ticketverkoop voor clubshows, maar ook om op eigen kracht zijn albums aan de man te brengen. “Als artiest moet je anno 2014 inventief zijn en jezelf echt pro-actief opstellen om een carrière te kunnen hebben. Een huiskamerconcert is in feite een muzikale Tupperware party. Ik heb altijd een stapeltje met cd’s bij me en als er een iemand de eerste koopt, willen de anderen doorgaans niet achter blijven.”

[Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in EB Live, december/januari 2014 | Foto © Agents After All]

Edgar Kruize is freelance tekstschrijver en journalist. Gespecialiseerd in (live) entertainment, muziek en film en daarnaast in teksten voor de zorgsector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *