Festivalvoedsel als lifestyle

Categories Portfolio

Voor een recent nummer van vakblad EB Live schreef ik een artikel over festivalvoedsel en hoe dit de afgelopen jaren is veranderd.

Festivalvoedsel als lifestyle

Een festival dat alleen nog patat, pizza en bier serveert, komt hier niet meer mee weg. Al blijft dat wel het meest geliefde festivalvoedsel. De afgelopen jaren zijn daar een veelvoud aan foodconcepten bijgekomen. In deze special gaan we hier dieper op in, en passeren onder meer Good Food Concepts, LOC7000 en Depa Disposables de revue.

In 2013 heeft Best Kept Secret de lat eigenhandig hoger gelegd, met een uitgekiend voedselaanbod waarbij kwaliteit leidend was. Vier jaar later is de bekendmaking van het Best Kept Secret-menu net zo’n moment als de bekendmaking van de line-up.

“We hebben de rol die voedsel speelt op een festival drastisch willen veranderen”, aldus Rense van Kessel van organisator Friendly Fire. “Biologisch, vegetarisch, toegespitst op mensen die een bepaalde intolerantie hebben, er wordt over nagedacht. Voedsel dat met zorg bereid wordt, waarvan de festivalbezoekers weten hoe het is bereid, dat waar mogelijk een duurzaam karakter heeft en waarvan je een zelfde kwaliteit mag verwachten als van het muzikale programma.”

Weestand
Een festival als Welcome To The Village in Leeuwarden hecht ook veel waarde aan lokale cateraars en transparantie. Met dat doel is enkele jaren terug een koe aangeschaft, die geslacht werd en in 1400 maaltijden verwerkt. Het leverde veel commentaar op. “Mensen waren geschokt en er ontstond ongelofelijk veel weerstand”, vertelt voedselprogrammeur Stephanie Kemper. “Als we gewoon 1400 hamburgers hadden ingekocht, had diezelfde ophef waarschijnlijk niet ontstaan. Maar we willen als festival ook iets meegeven. Mensen bewust maken van wat ze eten.” Welcome To The Village kocht een jaar later drie stiertjes die voorafgaand aan het festival werden geslacht.

Het Amsterdamse DGTL heeft het juist over een volledig andere boeg gegooid. Daar is alleen nog vegetarisch voedsel verkrijgbaar. “Door gezamenlijk twee dagen vleesvrij te eten, zullen de bezoekers samen bijna 53.000 kilogram co2, 14 miljoen liter water en 21.000 kilo veevoer besparen. Dat staat gelijk aan 350 retourvluchten van Amsterdam naar Parijs”, aldus duurzaamheidsmanager Jorrit Huijsman.

Betrokkenheid
Eerdergenoemde voorbeelden zijn er slechts enkele, maar zie je doorvertaald naar de maatschappij. Waar mensen die iets meer aandacht aan hun voedingspatroon schonken in het verleden werden weggezet als macrobiotische geitenwollensokkentypes, zijn termen als vegan, bio, glutenvrij en zelfs iets plats als ‘pulled pork’ inmiddels volledig ingeburgerd. Albert Heijn kwam al met een moestuintjes-actie, tien jaar terug nog ondenkbaar. De niche is mainstream geworden. Waar Welcome To The Village nog onder vuur lag vanwege de aanschaf van een koe, zijn initiatieven als Koopeenkoe.nl en Sameneenkoekopen.nl inmiddels bij veel mensen ingeburgerd. Liever minder vlees en weten waar het vandaan komt, dan het naar binnen werken van industrievlees met anonieme achtergrond. Andere festivaltrends waaien ook over de maatschappij in.

De opkomst van foodtruckfestivals heeft dat proces ontegenzeggelijk versneld, maar je ziet dat daarvandaan een nieuwe trend is ontstaan, het zogenaamde ‘DIY Catering’. Trendsetter Best Kept Secret is daar ook al eerder mee begonnen, de festivalbezoeker kreeg de mogelijkheid om zelf zijn vlees (of vleesvervanger) uit te kiezen en op de door Jupiler gesponsorde BBQ Beach zelf te bereiden. Dit zelf bereiden, zelf betrokken zijn bij de totstandkoming van voedsel, is een trend die vanaf de festivals is overgewaaid richting voornamelijk zakelijke evenementen en daarvandaan vindt het zijn weg de huiskamers in.

Verdienmodel
Binnen genoemde trends blijft één segment nog enigszins achter: drank. Waar evenementen en festivals steeds vaker met lokale cateraars en verse, uit de regio afkomstige, producten werken, zitten zij vaak nog vast aan dranksponsors die de kleine, lokale brouwerijen (of lokale frisdrankinitiatieven) weren van festivalterreinen. Toch is de vraag naar een speciaalbiertje de laatste jaren steeds groter geworden. Daar is de festivalwereld niet trendsettend geweest. “De kaart- en drankverkoop is het verdienmodel”, zo stelde Lotte Wouters van The Food Line Up (onder meer werkzaam voor Best Kept Secret) tegenover Misset Catering. “De concurrentie is de laatste jaren groter geworden en je ziet ook dat de besteding aan food hoger wordt. Dat is voelbaar aan de drankenkant. Het is voor een festivalorganisatie daarom belangrijk dat er een superscherpe deal met de brouwer wordt gesloten. En die wil vervolgens geen andere partijen toelaten. Dat geldt niet alleen voor bier trouwens. Water, fris, wijn. Alles.”

Focus en aandacht
Toch is ook hier een kentering gaande, de diverse partijen zijn inmiddels stuk voor stuk verder aan het kijken dan het traditionele festivalbiertje. Jupiler sponsort bijvoorbeeld de BBQ Beach op Best Kept Secret en heeft daar een Lakeside Beer Bar waar diverse speciaalbiertjes van moederbedrijf Ab-Inbev worden geschonken. Heineken heeft zich als dranksponsor van diverse MOJO-festivals ook op de vraag toegelegd door op Pinkpop, North Sea Jazz, Down The Rabbit Hole en Lowlands een Bijzondere Bieren Bar aan te leggen rond de diverse bieren van hun merk Brand en door rond hun biermerk Desperado’s een eigen area te bouwen op laatstgenoemde twee festivals, waar het biermerk werd geladen middels een eigen festivalprogrammering. Iets wat een drankmerk als Bacardi op dat festival ook doet met de eigen programmering in ‘hun’ tent Hacienda.

Er zijn meer merken (ook non-food) die op deze manier in hun eigen omgeving de tijd nemen voor de bezoekers, waardoor de bezoeker uiteindelijk ook meer de tijd neemt voor het merk. Iets wat eveneens een voorloper kan zijn voor de dagelijkse maatschappij. Diverse trendwatchers geven aan dat in 2017 steeds meer behoefte komt aan menselijk en persoonlijk contact, focus en aandacht. Samen met gelijkgestemden en de hectiek van alle dag even ontvluchten. En dat is precies wat die relatief besloten areas op festivals vol impulsen al enkele jaren bieden.

Festivalhappen
De voedseltrends zijn onmiskenbaar waarneembaar op de diverse (grote) festivals. Maar is de massa nu écht al om? Ogenschijnlijk niet. Festileaks introduceerde de ‘Festitinder’, waarop bezoekers hun minst favoriete festivalvoedsel weg kunnen swipen. Dit is de top 5 met minst weggeswipete festivalhappen:
1. Pizza

2. Friet/patat
3. Hamburger
4. Loempia’s
5. Kebab
(Bron: Festileaks)

[Dit artikel verscheen eerder in het maart/april-nummer van EB Live en staat vanaf vandaag tevens op EntertainmentBusiness.nl]

Edgar Kruize is freelance tekstschrijver en journalist. Gespecialiseerd in (live) entertainment, muziek en film en daarnaast in teksten voor de zorgsector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *