EB Live: ALDA Events

Categories Portfolio, Reportage

Vandaag vindt in het kader van ADE de eerste dag van het Amsterdam Music Festival plaats. Voor EB Live sprak ik met mede-organisator ALDA Events.

Alda Events laat artiesten leidend zijn

Gestart in 2007 heeft ALDA Events zich altijd onderscheiden door te werken vanuit het merk dat de DJ is. Het heeft geleid tot grootschalige concepten als Armin Only en I AM Hardwell, waarmee de wereldmarkt wordt bediend, maar ook tot events als Amsterdam Music Festival en The Flying Dutch.

EB Live, september 2015
EB Live, september 2015
“Uiteindelijk zijn het ook tijdens die grote evenementen de artiesten die leidend zin”, zo vertelt Chantal Musquetier, Marketing Director van ALDA Events. “Amsterdam Music Festival bijvoorbeeld, is bij uitstek de plek waar de wereldtop de ruimte krijgt om te laten zien wat zij in huis hebben. Daarin krijgen de optredende DJ’s alle vrijheid.”

Amsterdam Music Festival, een samenwerking tussen ALDA Events en ID&T, is de plek binnen Amsterdam Dance Event waar de grote namen te zien zijn en waar jaarlijks de nummer 1 in de DJ Mag Top 100 DJs Poll bekend wordt gemaakt. Het evenement is in korte tijd uitgegroeid tot een happening die tweemaal de ArenA vult. “Toen we in 2013 begonnen, hebben we met een klein kernteam van een paar man een evenement in de RAI letterlijk uit de grond gestampt”, aldus Musquetier. “Dat was dusdanig hard werken, dat we bijna uit het oog verloren waarom we dit werk ook alweer zo bijzonder vinden met zijn allen. Maar toen we aan het eind van de avond even wat rust namen en daar 18.000 mensen met de handen in de lucht zagen, kwam dat gevoel direct terug. Voor hén doen we dit.”

Verrijken
Een jaar later verdubbelde de bezoekerscapaciteit door naar de Amsterdam ArenA uit te wijken. Dit jaar vindt wederom een verdubbeling plaats nu het evenement tweedaags is geworden. “Maar altijd met de optredende dj’s als middelpunt. Het gaat in eerste instantie om hen en de manier waarop zij zich vanuit Amsterdam letterlijk en figuurlijk aan de wereld kunnen presenteren. Maar daar hoort het faciliteren van de industrie uiteraard ook bij. In het begin vroegen mensen zich af of een grootschalig event als dit wel thuishoort binnen ADE, dat zijn oorsprong in de clubs heeft. De dancewereld is echter dusdanig veranderd dat een grootschalig evenement als dit óók typisch ADE is. Het kannibaliseert niet, het verrijkt elkaar alleen maar. We werken dan ook heel nauw samen met ADE zodat alle programma’s naadloos op elkaar aansluiten. De hele industrie is tijdens het evenement aanwezig en het is aan ons om ervoor te zorgen dat de conferentiebezoekers ook Amsterdam Music Festival als onderdeel van ADE als netwerkmoment kunnen gebruiken.”

Grensverleggende producties
Als bedrijf is ALDA Events ook verantwoordelijk voor het bedenken, uitwerken en internationaal verkopen van showconcepten die rondom artiesten zijn opgebouwd. I AM Hardwell is daar een goed voorbeeld van. Onder de noemer United We Are trekt dit concept momenteel de wereld over, met shows in Mexico City, Istanbul en San Francisco nog in het verschiet. Een andere blikvanger is Armin Only, dat volledig op maat is gemaakt voor en met Armin van Buuren. “Hardwell en Armin behoren tot de absolute wereldtop. Daar horen shows bij die aan die status voldoen”, aldus Musquetier. “Uiteraard kunnen deze acts prima op grootschalige festivals staan, maar de merknaam wordt versterkt door het feit dat ze zelf ook met grensverleggende producties de wereld over trekken. Wij ontwikkelen die concepten op basis van bijvoorbeeld een nieuw album en vullen deze in samenspraak met artiesten en management in.”

Voor lief
Daarbij worden werelden bijeen gebracht die tot voor kort gescheiden waren. Voor de ontwikkeling van Armin Only: Intense werd bijvoorbeeld theatermaker/regisseur Jos Thie gekoppeld aan Van Buurens show director/creative director Sander Reneman (eigenaar van 250K). “Dat zorgde in het begin voor enige wrijving, aangezien het voor beiden een nieuwe manier van werken vereiste. Het resultaat was dat er iets écht nieuws ontstond wat nooit eerder gedaan was.” Dat maakte uiteindelijk dat Armin Only: Intense een van de grootste wereldtournees aller tijden is geweest voor een dj, met 37 shows wereldwijd.

“Wereldwijd werd de show groots opgepikt”, vertelt Dayenne Mulder, pr manager bij ALDA Events. “Zowel muzikaal als creatief werd het geprezen, als ware wereldsterren werden Armin en zijn team overal onthaald, in Mexico City veroorzaakte het dansende publiek zelfs een lichte aardbeving. Het bijzondere is dat er hier in Nederland wel aandacht was in de pers, maar dat het achterbleef ten opzichte van de rest van de wereld. Je merkt dat Nederlanders enerzijds nuchterder zijn, maar het anderzijds steeds makkelijker voor lief nemen omdat dance hier al jaren zo groot is. Terwijl hier binnen de dancesector daadwerkelijk geschiedenis werd geschreven.”

Luxepositie
Dat laatste gebeurde eerder dit jaar ook met het concept The Flying Dutch. Een gelijktijdig evenement in Eindhoven, Rotterdam en Amsterdam, waarbinnen de top van de Nederlandse dance aantrad en via een helikopter van locatie naar locatie werd gevlogen. “Het concept staat als een huis, maar we hadden verwacht dat we het meer uit hadden moeten leggen”, aldus Musquetier. “We hadden daarom een heel marketingplan uitgestippeld richting het evenement, om gaandeweg de kaartverkoop aan te jagen. We redeneerden als we per locatie 20.000 kaarten zouden verkopen, we een prima eerste editie zouden hebben gerealiseerd. Binnen een week werden echter alle 100.000 beschikbare kaarten verkocht. Een ongekende luxepositie natuurlijk, maar dat marketingplan viel volledig in duigen.”

Nieuwe doelgroep
Reden voor ALDA Events om onderzoek te doen naar de kaartverkoop en de bezoekers, zo geeft Mulder aan. “Die snelheid van de kaartverkoop overviel ons enorm en dus zijn we uitgebreid onderzoek gaan doen. Eerst in aanloop naar het evenement toen het net was uitverkocht en de tweede fase na afloop. Uit de resultaten bleek onder meer dat maar liefst 48 procent van de bezoekers nooit eerder een dancefestival had bezocht. De laagdrempeligheid van het concept, in combinatie met alle grote namen die op het programma stonden, maakte dat we een volledig nieuwe doelgroep hebben aangeboord. Ook hier weer gold dat de aandacht in de Nederlandse pers aanvankelijk achterbleef, tot de dagen vlak voor het evenement en men ineens realiseerde dat er iets bijzonders gaande was. Media wilden mee in de helikopter, CNN stond op de stoep en zelfs de NOS belde op de dag zelf met de vraag of wij beeldmateriaal hadden omdat ze het in het 8 Uur Journaal mee wilden nemen. Die impact hadden wij vooraf nooit voorzien. Uiteraard gaan wij daar komende edities en met eventuele andere evenementen mee aan het werk.”

Het afgelopen jaar vonden er wereldwijd 160 shows plaats waar ALDA Events bij betrokken was, verspreid over 33 landen. Musquetier: “Dat is gemiddeld om de 2 à 3 dagen ergens ter wereld een show van ons. Voor ons is die productie een dagelijkse bezigheid, maar als je even stilstaat en realiseert wat we met een relatief klein team vanuit Amsterdam wereldwijd neerzetten, is dat best bijzonder.”

ALDA Events op ADE
» 14 oktober – Hardwell presents Revealed (HMH)
» 16 oktober – Amsterdam Music Festival (Amsterdam ArenA)
» 16 oktober – GenerationZ, presented by Amsterdam Music Festival
» 16 oktober – Axwell & Ingrosso (HMH)
» 17 oktober – Amsterdam Music Festival (Amsterdam ArenA)

[Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in de september 2015 editie van EB Live. Foto © ALDA Events]

Edgar Kruize is freelance tekstschrijver en journalist. Gespecialiseerd in (live) entertainment, muziek en film en daarnaast in teksten voor de zorgsector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *