EB Festival Guide 2011

Categories Portfolio

Dit weekend heeft Eurosonic Noorderslag Groningen in haar ban. Op het aan het festival gekoppelde seminar wordt de EB Festival Guide 2011 gepresenteerd. Hierin een verhaal over self service ticketer ticketscript van mijn hand.

EKNL-Festivalguide_coverHet kloeke boekwerkje dat vandaag verschijnt, is de tweede editie van de Festival Guide. Alle 3.000 bezoekers van het Eurosonic Noorderslag Seminar 2011 ontvangen de EB Festival Guide, alsmede alle abonnees van Entertainment Business, die het bij hun magazine gesealed meegestuurd krijgen.

“Als onderdeel van de vakuitgave Entertainment Business bevat de EB Festival Guide 2011 uitgebreide informatie over alle relevante populaire muziekfestivals in de Benelux en een overzicht van alle belangrijke Europese festivals. Daarmee is de EB Festival Guide 2011 de compleetste en omvangrijkste festivalgids van de Benelux”, zo stelt Entertainment Business over de uitgave. Ik leverde een bijdrage aan de guide in de vorm van een voor ticketscript geschreven advertorial, zoals hier onder geplaatst.

TICKETSCRIPT
HET ULTIEME FESTIVAL TICKETING EN PROMOTIE TOOL

Met kantoren in Amsterdam, Berlijn, Antwerpen, Düsseldorf, Londen en Manchester is ticketscript Europees marktleider in SaaS-oplossingen voor ticketverkoop en promotie van een evenement. Met de ‘plug-and-play online ticketshop’ van ticketscript kan ieder festival of evenement – ongeacht de grootte – kosteloos de promotie en verkoop van e-tickets vanaf de eigen website in eigen hand houden. CEO Frans Jonker: “Geen partij is beter in staat om tickets voor een evenement te verkopen, dan het evenement zelf.”

Met dat idee in het achterhoofd, is ticketscript in een kleine vier jaar uitgegroeid tot een naam die niet meer weg te denken is in de evenementenmarkt. Van dancefestivals als Awakenings en Voltt tot regionale festivals als AJOC en Dauwpop en van events als de VerzamelaarsJaarbeurs tot een poppodium als Simplon. Steeds meer partijen vertrouwen op de stabiele, flexibele en klantvriendelijke oplossing van ticketscript. “Ons uitgangspunt is altijd geweest dat we een veilig en laagdrempelig systeem wilden ontwikkelen waarmee een organisator van een evenement zich zo min mogelijk zorgen zou hoeven te maken over zijn ticketverkoop, waarmee hij zelf zijn promotie kan organiseren en waarmee de bezoekers snel en efficiënt het evenement kunnen betreden. Inmiddels hebben we daarin een enorme expertise opgebouwd, hebben we niet alleen een online, maar – in de vorm van 270 Free Record Shops, waarvan 17 op NS stations – ook een groot offline verkoopkanaal op A1 locaties en zijn we een expert geworden op het gebied van festivals. Maar het systeem kan makkelijk ook voor sportevenementen, musea en eigenlijk al het andere waar tickets bij komen kijken worden ingezet.”

Internationale ervaring
Die expertise wordt inmiddels door heel Europa heen erkend en dat maakt van ticketscript een internationale speler op het gebied van ticketing- en promotieoplossingen. “Waarbij we nog steeds veel leren”, aldus Jonker. “De basis van ieder festival of evenement blijft natuurlijk hetzelfde en het mooie van Ticketscript is dat dit dan ook in ieder land waar we werkzaam zijn op een soortgelijke manier inzetbaar is. Maar landsculturen verschillen wel en daar doen we ons voordeel mee. Zo heeft de Duitse ‘gründlichkeit’ ook daadwerkelijk ons systeem nóg beter gemaakt en hebben we geconstateerd dat in Engeland ‘mobile ticketing’ al veel verder is ingeburgerd dan in de rest van Europa. Daar zijn we dus ook mee aan de slag gegaan.”

Mobiele toepassingen

In oktober maakte ticketscript dan ook bekend dat zij het Britse Trinity Mobile had overgenomen. Jonker: “Doordat we nu ook die techniek in huis hebben, zijn we ook op het gebied van mobile ticketing marktleider. Voor ons is het heel belangrijk om nooit uit het oog te verliezen wat voor festivals en evenementen essentieel is op het gebied van ticketing. Je ziet dat in het Verenigd Koninkrijk het gebruik van een mobiele telefoon als toegangsbewijs en vlucht heeft genomen en ook in Nederland is daar steeds meer interesse voor bij onze klanten. Met de overname hebben we meteen een belangrijk marktaandeel in het Verenigd Koninkrijk en zijn nu in het bezit van een eigen mobiel ticketing-systeem dat voor al onze klanten in alle landen waarin we opereren beschikbaar gaat worden.”

Onafhankelijk
De voordelen van de mobiele ticketing zijn duidelijk. De consument kan – mits deze daarvoor toestemming geeft – rechtstreeks benaderd worden als bijvoorbeeld een volgende voorverkoop start, maar ook op het evenement zelf kan er rechtsreeks met de bezoekers gecommuniceerd worden. Het is de logische volgende ontwikkeling voor ticketscript, dat ook met deze nieuwe mogelijkheden kosteloos gebruikt kan worden door elke evenementhouder. Het festival of evenement betaalt bij gebruik een ‘fee’ per verkocht kaartje en loopt dus financieel geen enkel risico, terwijl men wel gebruik maakt van een bewezen kwalitatief hoogstaande service. Jonker: “We hebben een businessmodel dat klopt en willen daar niets aan veranderen. Ticketscript blijft open, transparant en levert gratis ondersteuning in de vorm van software en scanners in bruikleen, zodat een partij alles in huis heeft om zelf de ticketing in de hand te houden. Ticketscript is volkomen onafhankelijk en wil ook een volledig onafhankelijke rol blijven spelen. Zodat elke partij – groot of klein – die ook onafhankelijk is en wil blijven met ticketscript aan de slag kan, en waarbij wij elke samenwerking als volwaardige partnership aangaan.”

[Interview in opdracht van: Entertainment Business, gepubliceerd in EB Festival Guide 2011]

Edgar Kruize is freelance tekstschrijver en journalist. Gespecialiseerd in (live) entertainment, muziek en film en daarnaast in teksten voor de zorgsector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *