“De Top 40 is sterker dan ooit”

Categories Interview

De uitzending van het programma Rambam van vanavond is in geslagen als een bom in hitparadeland. Zojuist maakte Erik de Zwart namens de Top 40 bekend dat zij vanwege de onthullingen in de uitzending gaan stoppen met het meetellen van downloadcijfers bij het samenstellen van de Top 40. Eind 2012 interviewde ik Erik de Zwart over de positie van de Top 40 voor Entertainment Business. Gezien de manier waarop de lijst ineens weer in de belangstelling staat, plaats ik ‘m vandaag ook hier.

Het merk Top 40 sterker dan ooit

Jarenlang presenteerde Erik de Zwart bij Veronica op zondagmiddag het Top 40 Hitdossier. Sinds september is De Zwart, voorzitter Stichting Nederlandse Top 40, dagelijks tussen 12:00 en 13:00 te horen met het programma. De Stichting Nederlandse Top 40 kijkt naar manieren om de lijst in de aanloop naar het 50-jarig jubileum in 2015 alleen maar sterker te positioneren.

“De Top 40 is van iedereen”, aldus De Zwart. “De lijst gaat dwars door alle generaties heen.” Momenteel bedient de Top 40 op de radio twee doelgroepen. De nostalgische luisteraar kan elke dag terecht op Veronica voor het Top 40 Hitdossier, de actuele hitlijstliefhebber schakelt in bij 538. In het verleden was het vooral de retailer die enorm gebaat was bij de hitlijst. Mensen kwamen voor het gedrukte exemplaar en gingen met de populairste singles weer naar huis. Die tijd is geweest. De hitlijst heeft dezelfde emotionele waarde voor het publiek, maar heeft veel minder impact op daadwerkelijke verkoop van product, aldus De Zwart. “De uiteindelijke winnaar van de strijd is het publiek geworden. Die haalt – al dan niet betaald – de populairste liedjes via het internet binnen. Het allergrootste verschil blijkt dat hits anno 2012 veel langer populair blijven. In het verleden was de industrie gebaat bij een snelle omloop van product, dus werd voor een snel veranderend aanbod gezorgd. In vergelijking met 10 of 20 jaar geleden, zie je nu dat hits langer in de lijst blijven staan omdat mensen ze gewoon nog niet zat zijn.”

Oerversie van playlists
De Zwart wijt dat laatste enerzijds aan het feit dat het publiek niet (meer) gestuurd wil worden, anderzijds aan het versnipperde medialandschap. “Vroeger had je één popzender op de radio. Tegenwoordig heb je publiek en commercieel op de FM, regionale zenders, internetradio, streamingdiensten zoals Deezer en Spotify. Het aanbod is zo groot, dat het ook veel moeilijker wordt om iedereen tegelijkertijd met een liedje te bereiken.” Gekscherend noemde De Zwart een dienst als Spotify via Twitter recent ‘nepradio’. Een uitspraak waar hij nog steeds achter staat, maar binnen het hele streaminggebeuren ziet hij zeker mogelijkheden voor de toekomst. “Ik sluit zeker niet uit dat wij in de toekomst met bijvoorbeeld een Top 40 streamingdienst gaan komen. Dat is ook de reden dat ik het ‘nepradio’ noemde. De meeste gebruikers van streaming diensten gaan niet zelf op zoek naar nieuwe muziek en zullen relatief snel hun toevlucht tot playlists van anderen zoeken. Radio en zeker hitlijsten zijn oerversies van dergelijke playlists.” De Top 40 telt streaming diensten nog niet expliciet mee voor de samenstelling van de lijst, zoals de Mega Top 50 dat wel doet. “Maar we hebben wekelijks uitgebreid internetonderzoek naar wat daar geconsumeerd wordt. Dat consumptiegedrag, hoe vaak wordt een liedje daadwerkelijk gedraaid, is waar de Top 40 echt in geïnteresseerd is.” (update: Streams tellen doet de Top 40 sinds het begin van dit jaar wel, vandaar dat zij nu van downloads af kunnen stappen – EK)

“Wij willen vooral het consumptiegedrag van populaire muziek meten”

Monopoliepositie
De kracht van het merk Top 40 zit ‘m volgens De Zwart dan ook in het feit dat consumenten graag dingen op een rijtje hebben. “Zeker met muziek blijven lijstjes daarom hun relevantie behouden en gelden ze – zo bewijst het succes van het Top 40 Hitdossier op de radio – als tijdsbeeld. Kijk naar iTunes. Dat bestaat ook alleen maar uit lijstjes. Men wil weten wat populair is en of dat nu via een iTunes hitlijst, een Spotify hitlijst, via de Mega Top 50 of Top 40 wordt bepaald, maakt niet eens zo heel veel uit. Grosso mundo lijken alle lijstjes met populaire muziek op elkaar. Het is voor een lijst als de Top 40 dan ook goed om concurrentie van andere hitlijsten te hebben. Dat houdt je scherp en toont je relevantie aan. Dat gezegd, de Top 40 is de oudste en met een naamsbekendheid van 90% meest bekende hitlijst. Niet voor niets weet in feite heel Nederland wat er wordt bedoeld als iemand het over ‘Top 40 muziek’ heeft.”

Retailpartner
De komende jaren wil de Stichting Nederlandse Top 40 de merknaam nog verder verstevigen, zodat het 50-jarig jubileum in 2015 groots gevierd kan worden. De samenwerking met Media Markt als retailpartner is daarbij heel belangrijk. “De marketingmachine van Media Markt is enorm en daarbinnen wordt het merk Top 40 meer dan regelmatig in de uitingen meegenomen. We hebben weer een plek waar we het gedrukte exemplaar kunnen verspreiden. In deze digitale tijden nog steeds een veelgevraagd item. Daarnaast zijn we door de deal met Media Markt ook weer albumlijsten en filmlijsten gaan samenstellen en kijken we naar een te maken gamelijst. Wat mij betreft komen daar nog veel meer lijsten mij. Zo heeft Media Markt – en daar hebben ze ook een licentie voor – bijvoorbeeld al eens een ‘Witgoed Top 40’ gemaakt. Dat is toch alleen maar leuk.”

Top 40 televisie
Daarnaast staan er diverse projecten en evenementen rondom het evenement in de steigers, verklapt De Zwart. “Het moet zich nog uitkristalliseren wat we op evenementgebied precies gaan doen, maar er komt qua product in ieder geval een speciale editie van het Top 40 Hitdossier boek en we denken aan en dvd/cd set. Ook zou het me mooi lijken om de Top 40 niet aan een tv-programma te koppelen, maar om een Top 40 televisiezender te lanceren. Een zender die als geen ander de muzikale muzieksmaak van Nederland weergeeft, ik denk dat er een markt voor is.” Daarnaast verbreedt de beleving van de Top 40 zich ook op digitaal vlak. De Top40.nl website trekt maandelijks 600.000 unieke bezoekers, zowel publiek voor de actuele lijsten, als de nostalgische liefhebbers die op zoek zijn naar oude lijsten, die we allemaal online hebben staan. Daarnaast is de app die we hebben ontwikkeld inmiddels meer dan 200.000 maal gedownload. Die app zijn we aan het doorontwikkelen. Men kan een nummer deels beluisteren, via iTunes voor Apple-, dan wel Target voor Androidgebruikers kopen en videoclips kunnen bekeken worden. Daarnaast hebben we recent de Tipparade aan de app toegevoegd, zodat we ook in de gaten kunnen houden hoe populair nieuwe muziek is. Als gezegd, dat is voor ons het meest interessant. Wij willen op de lijst zo scherp mogelijk te houden vooral het consumptiegedrag van populaire muziek meten. De hedendaagse technieken maken dit bij uitstek mogelijk.”

[Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in editie #11, 2012 van vakblad Entertainment Business | foto © Radio Veronica]

Edgar Kruize is freelance tekstschrijver en journalist. Gespecialiseerd in (live) entertainment, muziek en film en daarnaast in teksten voor de zorgsector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *