BLØF: “Wij willen blijven vernieuwen”

Categories Interview

Vandaag verschijnt In Het Midden Van Alles, het elfde studioalbum van BLØF. Het is wederom een album waarop de band een creatieve stap naar voren zet en buiten de gebaande paden blijft. Voor Mediazine zocht ik frontman Paskal Jakobsen, bassist Peter Slager, toetsenist Bas Kennis en drummer Norman Bonink op om te praten over het album.

Het album lijkt voor BLØF een soort ‘alles of niets’ stap te zijn, met nummers als Spijt Heb Je Morgen Maar. Klopt dat?
Paskal Jakobsen: “Alles of niets is wel een heel verregaande benaming. Zo hebben wij het niet echt ervaren. Spijt Heb Je Morgen Maar is misschien ook een atypisch BLØF-nummer. Peter schrijft doorgaans beschouwende teksten over het leven. Teksten waar meestal wel een goedbedoeld advies in verwerkt zit voor de goede verstaander. Spijt Heb Je Morgen Maar is eigenlijk een moreel tamelijk onverantwoord nummer, maar dat vonden wij als band best wel eens verfrissend.”

Vandaar ook de ‘alles of niets’ vraag, je hoort dingen die BLØF nooit eerder deed.
Peter Slager: “Paskal zegt het goed, we hadden allevier het idee dat wat we gingen maken op een of andere manier ‘verfrissend’ moest zijn. Het genoemde liedje is een goed voorbeeld, we rijden als het ware vanaf de andere kant een straat in.”
Paskal Jakobsen: “Je moet als band, en wij omdat we zal zo lang meegaan al helemaal, anno 2014 gewoon een verdomd goede reden hebben om met een album te komen. Want het is toch een wereld van losse tracks geworden. Dus niet omdat het zakelijk gezien zo zoetjes aan weer eens tijd wordt, maar omdat we echt vinden dat we iets te melden hebben.”

De verleiding om dus maar een ‘gewoon BLØF-album’ te maken ligt dus nooit op de loer?  
Norman Bonink: “Wij willen blijven vernieuwen. Dat is een karaktereigenschap van creatieve mensen. ‘Gewoon’ weer een BLØF-cd zou een stap terug zijn Als we er niet onze volledige ziel en zaligheid in kunnen of willen stoppen, dan moet je het opnemen van een nieuw album ook gewoon niet willen. Maar op dat punt zijn wij nog lang niet.”
Peter Slager: “Sterker nog, wij hebben het nu al over dingen die we op ons volgende album willen gaan doen. Ons streven is keer op keer om ons beste album ooit te maken.”

Op In Het Midden Van Alles ontbreekt opvallend genoeg de hit Mannenharten met Nielson. Nu past het er muzikaal ook niet tussen, maar het is wel een opvallende beslissing.
Norman Bonink: “Het is ons uiteraard wel gevraagd door de platenmaatschappij. Maar het nummer past gewoonweg niet goed bij deze muzikale stap die we hebben genomen en het staat al op het album van Nielson. Dus de fans kunnen het ergens krijgen als ze willen.”
Bas Kennis: “Het laat overigens wel heel goed zien waar BLØF voor staat en waartoe we muzikaal in staat zijn. Want Mannenharten is ruwweg in dezelfde periode geschreven en opgenomen als de liedjes op In Het Midden Van Alles. Dus we kunnen heel goed hitgevoelige liedjes enerzijds en wat diepgaander werk anderzijds maken en het is tegelijkertijd allemaal BLØF. Het is mooi om te zien dat we ons als band zo breed hebben ontwikkeld in de loop der jaren.”

Een thema op het album is ‘zien en gezien worden’, zo blijkt uit onder meer het titelnummer, uit open Je Ogen en uit Wraak, bijvoorbeeld. Een teken des tijds?
Peter Slager: “Absoluut. We leven in een heel gekke samenleving, waarin iedereen bij de groep wil horen en massaal gebruik maakt van sociale media. Maar binnen die groep wil iedereen een individueel zijn. Dus mensen willen twee verschillende dingen tegelijk. Terwijl die ‘kijk mij eens’ mentaliteit volledig ondersneeuwt omdat iedereen om het hardst roept hoe uniek hij of zij is. Dat is een erg interessante ontwikkeling waar wij als band ook veel discussies over hebben. Je wil mee in alles. Want er kan ook zo veel en daar genieten we van. Maar wel met de vraag wat je van jezelf laat zien. Hoe zet je sociale media in? Welke sociale media zet je in? Hoe bereik je welk publiek. Daar zijn we eigenlijk nog niet helemaal uit.”

Tijdens de opnames van In Het Midden Van Alles hielden jullie een online dagboek bij. Dat is toch een keus die je dan maakt om jezelf aan de buitenwereld te tonen.
Paskal Jakobsen: “Dat doe je omdat je als band wil laten weten ‘we zijn er nog, we werken aan een nieuw album’. Maar je moet ook een keus maken wat je wel of niet laat zien en wij hebben er in dit geval voor gekozen om vooral inhoudelijk te laten zien waar we mee bezig zijn geweest. Terwijl je daarmee bezig bent, realiseer je jezelf eigenlijk al dat muziek maken eigenlijk helemaal niet in woorden te vatten is.”
Bas Kennis: “Je moet je ook afvragen voor wie je iets deelt. Bereik je er nieuwe mensen mee? Of doe je het voor hetzelfde clubje fans dat je hoe dan ook wel volgt. De wereld verandert in heel snel tempo en de media veranderen mee. Voor mensen van onze leeftijd blijft het zoeken naar de juiste weg.”
Paskal Jakobsen: “Wij kunnen ons er vanwege onze leeftijd en de manier waarop we zelf zijn opgegroeid amper voorstellen dat er jongeren zijn die nooit meer tv kijken of zelden de radio aan hebben om nieuwe muziek te ontdekken. Maar we vinden alle nieuwe ontwikkelingen wel enorm interessant. We willen daarom op de hoogte blijven, meegaan met wat er gebeurt en die natuurlijke nieuwsgierigheid die we allemaal hebben zorgt er misschien ook wel voor dat we ook muzikaal nooit stil blijven staan en steeds op zoek gaan naar nieuwe uitdagingen.”

[Dit interview verscheen oorspronkelijk in Mediazine #4, april 2014 | foto EMI Music / Stephanie Pistel]

Edgar Kruize is freelance tekstschrijver en journalist. Gespecialiseerd in (live) entertainment, muziek en film en daarnaast in teksten voor de zorgsector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *