EB: Arthouse in het DNA

Categories Portfolio, Reportage

Deze week verschijnt de nieuwe Entertainment Business, het vakblad voor de Nederlandse entertainmentbranche. In dit nummer twee artikelen van mijn hand. Een uitgebreid stuk over arthouse films bij A-Film, en een bezoek aan Cloud 9 Music. Het A-Film artikel lees je hier onder.

“Arthouse zit in ons DNA”

Begonnen als arthousedistributeur pur sang, is A-Film in de loop der jaren uitgegroeid tot een succesvolle allround filmdistributeur. Maar arthouse blijft een belangrijke tak voor het Amsterdamse bedrijf.

Arthouse is tegenwoordig nog maar lastig te definiëren, zelfs voor een bedrijf dat er groot mee is geworden. In de beginjaren richtte A-Film zich volledig op de films voor de liefhebbers. “Dat is het ‘oude’ A-Film, maar arthouse is daardoor een onlosmakelijk onderdeel van ons DNA”, aldus Bart Verhoeven, Marketing & Business Development Manager bij A-Film. “De laatste jaren en met name de laatste drie jaar heeft A-Film zich enorm ontwikkeld en nu hebben we drie units. Mainstream, lokaal – waar eventueel ook lokale arthouse in thuis hoort – en arthouse. Dat kan ook niet anders, want mainstream moet je heel anders vermarketen dan arthouse. Heel kort door de bocht is het met een mainstream product theatrical, en in zekere mate ook in sell through, gemiddeld tien weken knallen. ‘Hit and run’. Arthouse films hebben doorgaans een andere doelgroep, al zijn er natuurlijk ook een groot aantal films, bijvoorbeeld een Brokeback Mountain of een Into The Wild, die de brug naar de mainstream hebben kunnen slaan. Maar veelal moeten we ons richten op hoger opgeleide liefhebbers, met bovengemiddelde interesse in film. Die benader je zo effectief mogelijk door in de communicatie vooral te mikken op het hogere segment kranten, magazines et cetera. Daarnaast is het per definitie product dat te maken heeft met een heel eigen levenscyclus, zowel in de filmtheaters, als op dvd en Blu-ray. Dat vraagt om een daarop toegesneden aanpak.”

Levenscyclus
Verhoeven stelt dat A-Film gemiddeld genomen voor de dvd en Blu-ray release van arthouse product een window van vijf maanden hanteert, waar meer commerciële films een window van een maand of vier hebben. “Dat kan ook makkelijk, omdat arthouse gemiddeld langer in de diverse filmtheaters te zien is. De aanvankelijke release op dvd en Blu-ray wordt na een jaar gevolgd door een release binnen ons succesvolle midprice kwaliteitslabel Quality Film Collection. We kijken hierbij goed naar hoe een titel het doet en baseren daar de releasedata op.” Als voorbeeld noemt Verhoeven Paula van der Oests film Black Butterflies. “Daar zijn in de bioscoop zo’n 150.000 mensen op af gekomen. ‘Mainstream’ aantallen, maar het blijft natuurlijk een arthousefilm. Recent is deze op dvd en Blu-ray uitgekomen en de doorverkoop is enorm goed, hij heeft enkele weken in de top 10 meegedraaid. Een nieuwe impuls kwam toen de film Gouden Kalveren won, waar wij ook direct het artwork op hebben aangepast. Nu Rutger Hauer in de belangstelling staat vanwege de film over de Heineken ontvoering, lift zo’n release daar ook weer op mee. Dus afhankelijk van de levenscyclus van het full price product, kiezen we het juiste moment voor opname binnen de Quality Film Collection.”

Merknaam laden
Dat juiste moment kan dus later dan een jaar na oorspronkelijke release, maar ook eerder komen, als een titel sterk genoeg is om een worp releases naar een hoger plan te tillen. “De Quality Film Collection is een heel sterke merknaam, die voor ons van topprioriteit is. Door films die bij de consument herkenning oproepen in dezelfde reeks onder te brengen als minder bekende films, zorgen we dat prachtig product dat anders wellicht onderbelicht zou blijven onder de aandacht wordt gebracht. De bekende titels zorgen voor een kwaliteitsstempel die ook heel duidelijk in het winkelschap gecommuniceerd wordt. Door actief op zoek te gaan en de samenwerking te zoeken met diverse partijen, worden er ook steeds weer nieuwe titels aan de catalogus toegevoegd die wij heel goed vinnen het concept vinden passen. Dat kunnen net zo goed klassiekers uit de jaren ’70 zijn als meer recente films van de afgelopen tien jaar. We zijn op dit moment dan ook aan het kijken hoe we de merknaam breder uit kunnen rollen. Enerzijds richting de filmhuizen, denk daarbij bijvoorbeeld aan speciale vertoningen van films uit de collectie, maar ook binnen Video On Demand willen we de merknaam sterker gaan laden. We hebben naar grote tevredenheid een proef gedaan met interactieve televisie van KPN, waar vijfentwintig titels uit de collectie werden aangeboden. Dat aantal gaat verhoogd worden naar vijftig, waardoor de omzet naar verwachting ook via deze nieuwe distributievormen zal toenemen en we hopelijk ook een nieuwe groep geïnteresseerden bereiken die op hun beurt in het winkelschap het merk Quality Film Collection herkennen.”

Kracht
Naast het al genoemde Black Butterflies, waren voor A-Film belangrijke arthousetitels van de afgelopen tijd onder meer Biutiful met Javier Bardem en The Kids Are Alright met onder meer Annette Bening en Julianne Moore. “Zowel in de theaters als op dvd en Blu-ray”, aldus Verhoeven. “De belangrijkste titels op dit moment in de bioscopen zijn de nieuwe verfilming van Jane Eyre, in februari uit op Blu-ray en dvd, en Lars Von Triers Melancholia. Vooral laatstgenoemde is een film waarvan we bij release in januari op dvd en Blu-ray heel veel verwachten. In die doorgaans rustige periode na het cadeauseizoen is er zeker een heel specifieke doelgroep die voor zo’n titel naar de winkel gaat. Die release vloeit overigens voort uit onze partnership met Wild Bunch, net als de dvd en Blu-ray releases van Quartier Lontain en Beautiful Boy in november, releases waarvan we binnen het arthouse segment veel verwachten. In november volgt tevens een heel mooie nieuwe worp releases in de Quality Film Collection, met onder meer Oscarwinnaar El Secreto De Sus Ojos, Nowhere Boy, over de jonge jaren van John Lennon, Yo Tambien, Biutiful, en An Education bijvoorbeeld. Titels waarmee het merk Quality Film Collection alleen maar aan kracht zal winnen. A-Film heeft zowel in Cannes als in Toronto tevens een aantal sterke arthouse releases aangekocht. Hier onder de nieuwe Pedro Almodovar, La Piel Que Habito, Le Havre, filmfestival winnaar Et Maintenant On Va Ou en de nieuwe Michael Winterbottom, Trishna waardoor we ook in 2012 een aantal sterke arthouse releases op de planning hebben staan.”

[Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in editie #11, 2011 van vakblad Entertainment Business]

Edgar Kruize is freelance tekstschrijver en journalist. Gespecialiseerd in (live) entertainment, muziek en film en daarnaast in teksten voor de zorgsector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *