EB Live: Another Campingflight is coming…

Categories Portfolio, Reportage

Komend weekend gaat in Beuningen de eerste editie van het nieuwe festival Down The Rabbit Hole van start. Voor Entertainment Business interviewde ik Bente Bollmann van Mojo Concerts over dit nieuwe festivalconcept.

“Bezoekers dragen bij aan de Down The Rabbit Hole ervaring”

Met veel mysterie en een ‘back to basics’ mentaliteit, heeft Mojo Concerts de afgelopen maanden in alle rust het nieuwe festival in de markt gezet. Down The Rabbit Hole vindt van 27 tot en met 29 juni 2014 plaats in De Groene Heuvels in Beuningen en zet in op een actief meewerkende bezoekersgroep.

Down The Rabbit Hole werd aangekondigd via een tijdens de laatste dag van Lowlands 2013 gelanceerd filmpje. Deze communiceerde de boodschap ‘Another Campingflight Is Coming’ en een postbusadres. Geïnteresseerden konden een kaart of brief met ideeën, dan wel pakketje, naar dat adres sturen om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. “We hebben een postbusnummer. Daar moeten we het nu mee doen. Volgens mij wordt het heel leuk, maar het gaat er nu vooral om dat mensen ons vertellen wat ze willen zien en horen. Stuur ons iets leuks naar het postbusnummer en misschien gaan we er iets mee doen”, zo stelde Lowlands-directeur Eric van Eerdenburg destijds. Die filosofie staat nog steeds, aldus Mojo Concerts’ Bente Bollmann. Niet voor niets werden de eerste mededelingen over het nieuwe festival dan ook niet via het internet, maar via een ansichtkaartje richting de media gedaan.

Tegenbeweging
Volgens Bollmann is Down The Rabbit Hole als concept al enkele jaren in ontwikkeling. “We hebben niet van de ene op de andere dag bedacht dat we met een zusterfestival van Lowlands willen komen. De behoefte is er om meerdere redenen al langer. Enerzijds vanwege de twee periodes in het Europese festivalseizoen. Lowlands zit traditioneel in de late periode, waardoor we de populaire of interessante artiesten die de eerste periode op tournee zijn missen. Door in juni te gaan zitten, kunnen we ook in die vijver vissen. Anderzijds merken we al een tijdje dat er behoefte is aan een tegenbeweging. Lowlands is hectisch. Het energieniveau is extreem hoog. Er gebeurt er altijd wel iets, je mist meer dan je bij kan wonen. Down The Rabbit Hole kent meer rust en geeft de bezoekers de ruimte om bijvoorbeeld ook even in het bos te gaan lopen, om even ergens lekker bij en kampvuurtje te gaan zitten of om een stukje te gaan zwemmen. Daarom verkopen we ook alleen maar driedagenkaarten voor Down The Rabbit Hole. Het moet een gedeelde beleving worden die je met zijn allen voor een langere periode aangaat. Tegelijkertijd vraagt het festival ook om een actieve bijdrage van de bezoekers.”

Zelf ontplooien
Muziek zal een belangrijk onderdeel zijn van Down The Rabbit Hole. Maar het avontuurlijke, het zelf meebouwen aan de festivalervaring, is een belangrijke andere peiler waarop het concept rust. Volgens Bollmann is dat ook een reden waarom het enige jaren heeft geduurd voor het festival echt van de grond getild kon worden. “Bij een concept als dit valt en staat alles bij de juiste locatie. Eentje waar we een nachtvergunning konden krijgen zodat we niet om een uur of elf ’s avonds de stekker er uit moeten trekken. Voor ons was het daarnaast belangrijk dat het een terrein zou zijn met de ruimte voor bezoekers om zelf dingen te ontplooien. Waar festivals doorgaans eenrichtingsverkeer zijn, willen we dat de bezoekers van Down The Rabbit Hole zelf meebouwen, meedenken en zelf dingen ontdekken. Hetgeen we met de briefkaarten hebben gedaan was een eerste aanzet daartoe. Je zag ook dat de mensen die geïnteresseerd zijn in het concept heel actief op zoek zijn gegaan naar de locatie en er een ‘buzz’ ontstond toen iemand een fotootje op Facebook herkende en bleek dat vakantiepark De Groene Heuvels in de periode van Down The Rabbit Hole ‘volgeboekt’ was. Dat is de interactiviteit waar we naar op zoek zijn en die we op het festivalterrein ook verder uit willen bouwen door bijvoorbeeld podia min of meer te verstoppen.”

Goed visitekaartje
De voorverkoop voor Down The Rabbit hole startte op 16 november, nog voor er een naam bekend was. Waar Lowlands zonder ook maar één bevestigde act uitverkoopt, moet Down The Rabbit Hole zich nog bewijzen. Dat hetzelfde team echter achter het festival zit, zorgt wel voor vertrouwen en een al aardig lopende verkoop. “Het loopt boven verwachting. Met het naar buiten brengen van namen zijn we op dit moment nog voorzichtig. We willen zodra we er mee naar buiten komen wel direct een visitekaartje afleveren waaruit blijkt wie we zijn. Dus een mooie headliner, een solide middenlaag en daarbij en aantal duidelijke smaakmakers. We zitten in hetzelfde weekend als het Britse Glastonbury. Waardoor veel bands al in Europa zijn. Echter, we merken nu dat het ook een klein beetje een nadeel is omdat Glastonbury de bands traditioneel laat boekt en bands pas willen bevestigen zodra ze daar wat betreft dag en tijd uitsluitsel over hebben.” Bollmann stelt dat Down The Rabbit Hole vooral kijkt naar de acts die bij Glastonbury op de meer intieme podia staan. “Iedereen denkt bij Glastonbury aan die enorme Pyramid Stage, maar dat zijn niet de artiesten waarop we mikken. Natuurlijk programmeren we ook gevestigde namen, maar we willen een avontuurlijk programma neerzetten voor nieuwsgierige, creatieve mensen. De interessante acts voor die doelgroep staan op de kleinere podia.”

Ontwikkeling
Down The Rabbit Hole profileert zich als ‘Another Campingflight’, maar is daarbij zeker geen ‘mini Lowlands’ volgens Bollmann. “Hoewel een deel van de doelgroep wel zal overlappen natuurlijk. Het terrein kan met de vergunning die we op dit moment hebben zo’n 18.000 bezoekers aan, maar daar mikken we de eerste editie niet op. De eerste editie van Down The Rabbit Hole is een succes als we zo’n 10.000 mensen weten te trekken en daarvandaan willen we langzaam gaan bouwen. In samenwerking met de bezoekers. Vandaar dat we hen al in de eerste communicatie hebben opgeroepen om te vragen wat ze willen zien en horen. En ook nu staat het volledige Down The Rabbit Hole nog niet volledig vast inhoudelijk. Als er kunstenaars, creatievelingen of groepen een goed idee hebben, zijn we altijd geïnteresseerd om eens te praten. Down The Rabbit Hole moet continue in ontwikkeling zijn.”

[Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd in de januari 2014 editie van Entertainment Business | Foto © Mojo Concerts]

Edgar Kruize is freelance tekstschrijver en journalist. Gespecialiseerd in (live) entertainment, muziek en film en daarnaast in teksten voor de zorgsector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *